Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAkut löparknä
You need to log in to create posts and topics.

Jag åkte på det under jubileumsmaran i år. Vid ca halvmaran så började jag ha känningar när jag började springa efter vätskestationerna när jag gått några meter. Sista milen bestod av mycket gång och haltjoggande.

Dagarna efter hade jag extremt ont och k

Var hos sjukgymnasten i förrgår. Eftersom han inte tyckte jag hade några felställningar i fötter eller knän och ingen anmärkningsvärd stramhet så trodde han att det rörde sig om ett akut och tämligen snabbt övergående löparknä, mer som ett skavsår i bursa

Jag fick löparknä första gången jag sprang ett 100 miles ultramarathon. Efter 10 mil högg det som en kniv i knät. Tvingades bryta loppet. Det störde mig sedan i flera månader. Blev av med det genom att bland annat byta skor. Har en tydlig pronering av lö

Stretching är också någonting som man bör pröva för att bli av med långdistans löparknä.

Stretching är också någonting som man bör pröva för att bli av med långdistans löparknä.

Bra tips. I mitt fall är det att en muskel som sitter mellan knät och
rumpan (vet inte vad den heter givetvis) är för kort. Det gör att senan som fäster i knäleden pressar på en slemsäck, som till slut blir inflammerad.
Genom att samtidigt strecha och jog

Har kämpat med löparknä i flera år, vid ett par tillfällen akut. Senast i sommar.
Det som hjälpt i akuta fasen har varit vila och alternativ träning, men sedan måttlig löpning med ändrad teknik, inlägg osv.
Min erfarenhet är att man återhämtar sig snabba