Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAndning vs. SPM (Steg per minut)
You need to log in to create posts and topics.

Jag har precis påbörjat en omställning till ~90 SPM-löpning och är lite nyfiken på hur ni andra gör med andningen. Självklart är det här med andning högst personligt precis som allt annat men jag tycker ändå att det är intressant att veta hur ni andra gör

Ingen aning. Jag tänker aldrig på det.

Jag andas alltid lika många steg in som ut. Lugnare tempo snarare tre in och tre ut. Snabbare blir det två in och två ut.

Hur det blir när jag tar i ordentligt vet jag inte, så tar jag ju i och försöker mest bara att överleva. 😉

Får erkänna (erkänna vad? - jag skäms inte direkt) att jag är totalt omedveten om vilken andningsrytm jag har när jag springer. Det brukar lösa sig själv.

Räknar steg nån gång ibland och det ligger på 90-95 i minuten.

Det varierar med ansträngningsnivå för mig, men jag har betydligt högre frekvens. 90 steg per minut låter väldigt lite, är det bra för något särskilt?

Edit: Lung belastning 2 steg in, 3 ut. Högre belastning 2+2. Riktigt hög belastning blir inandningen på

Man räknar hela stegcykeln, precis som kadens i cykling. 90 SPM = 180 fotisättningar.

Förtydligande: jag menar fotisättningar, dvs två respektive tre fotisättningar per in- eller utandning.

Kan ni inte hålla er till kadens på cykel (90/min) och steg/fotisättning för löpning (180/min). Ett steg är i min värld ett steg. och inte två...

Uppvärmning: 8 steg per andetag.
Lugn löpning: 6 steg per andetag.
Sub/tröskelfart: 5-4 steg per andetag.
Hög fart: 3 steg per andetag.
Slutspurt: hyperventilering.

Jag räknar en fotisättning som ett steg.

Ok, jag då får jag revidera det tidigare skrivna och säga normalt 1+1,5 därefter 1+1 och under hårdbelastning ännu snabbare inandning men kontrollerad utandning. Är jag ute och fisjoggar kan det bli ännu längre andningscykler och blir då mindre synkat med

Jag levde nog under villfarelsen att steg är steg och kadens är kadens i löpning. Dvs steg=fotisättningar och kadens=cykler. Funderar på att fortsätta att göra det ;).