Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAndning vs. SPM (Steg per minut)
You need to log in to create posts and topics.

Anna o andra: precis så ska man göra. Alltså inte tänka på hur man andas.

Vitsen med att vi människor kan andas så pass varierat under löpning är att vi därmed blir uthålliga och stryktåliga. Tack vare frikopplad andnig kan vi också äta och dricka medan

Mikael: jag hävdar att vi människor inte är optimerade för någonting särskilt egentligen 😉 Vi (nåja, de flesta exemplaren iaf) råkar vara utrustade med en hjärna dock som gett oss redskap för att överleva.

Men ja, våra kvaliteer som långdistanslöpare ha

Nä, jag provocerade lite. Vi människor är optimerade till att vara extremt anpassningsbara.

Hmm, inser nu att frågan kanske inte var så himla lysande men ändå intressant diskussion som uppstått.

Jag körde mitt livs andra "90" SPM-löprunda och försökte räkna på hur jag själv andades. Inte helt lätt men oftast låg jag på 2+2 men när pulsen steg

Jag vet inte om Garmin men Polar mäter likadant men kallar det inte Steg Per Minut (SPM) (som jag tycker är ett VDN (Väldigt Dåligt Namn)) utan kadens vilket är det vedertagna begreppet då man cyklar då man räknar då båda fötterna gjort sitt (dvs ett hel

Skulle det vedertagna begreppet för stegfrekvens inom löpning vara kadens? Nänänä, det blir ju helgalet. Då kan vi ju börja räkna hjärtslag med kadens och säga att maxpulsen brukar ligga någonstans kring 110 varv per minut...

Ordet kadens betyder repetitivt förlopp så det är inte bara reserverat för cyklister. Inom telekom (där jag verkar) använder vi kadens för att beskriva en tonserie med varierande frekvenser och/eller varaktighet som sedan repeteras för t.ex. kodanrop (kom

Linus: läs en gång till!

Det är väl egentligen bara Christian Olsson som drabbas av detta problem?
(steg/min rel kadens)

Såvitt jag vet används även begreppet kadens inom löpning.