Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 13:50Attans, om ni inte lyckades trigga igång mitt räknevansinne igen. Jag lär ju inte få en lugn löptur på ett bra tag, för nu kommer jag ju räkna steg vs andning. (#)
Hm, blir nog löpning med musik i 180 BPM ikväll för att försöka motverka den effekten.
😉
Attans, om ni inte lyckades trigga igång mitt räknevansinne igen. Jag lär ju inte få en lugn löptur på ett bra tag, för nu kommer jag ju räkna steg vs andning. (#)
Hm, blir nog löpning med musik i 180 BPM ikväll för att försöka motverka den effekten.
😉
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 13:57Jobbar på att ligga på 6 isättningar per inandning och lika många per utandning. Det verkar funka i rätt höga tempon relativt min förmåga i alla fall. I högre tempon kan jag gå upp till 4-5.
Jobbar på att ligga på 6 isättningar per inandning och lika många per utandning. Det verkar funka i rätt höga tempon relativt min förmåga i alla fall. I högre tempon kan jag gå upp till 4-5.
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 14:22Nåja, det spelar ju ingen större roll egentligen - jag tycker bara det är smidigt att kunna jämföra talen i cykel och löpning. Då det är samma ben som arbetar så är det rimligen den optimala kadensen rimligen likartad i cykel och löp.
Nåja, det spelar ju ingen större roll egentligen - jag tycker bara det är smidigt att kunna jämföra talen i cykel och löpning. Då det är samma ben som arbetar så är det rimligen den optimala kadensen rimligen likartad i cykel och löp.
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 16:02Springer man kortare stäckor (< 2km) kan man lika bra hålla andan hela vägen.
Springer man kortare stäckor (< 2km) kan man lika bra hålla andan hela vägen.
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 16:48Hej,
Jag funderade också på andningsrytm för några år sedan. Fick då rådet att försöka tänka bort det, och låta det bli som det blir. Lättare sagt än gjort, men numera är jag lyckligt ovetande.
Mvh Marcus
Hej,
Jag funderade också på andningsrytm för några år sedan. Fick då rådet att försöka tänka bort det, och låta det bli som det blir. Lättare sagt än gjort, men numera är jag lyckligt ovetande.
Mvh Marcus
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 18:42Rent biomekaniskt så kan människor springa och andas samtidigt och frekvensoberoende. Det skiljer oss från en hel del andra arter i faunan som antingen inte klarar att andas alls när de springer eller måste anpassa andningen till löptakten.
Rent biomekaniskt så kan människor springa och andas samtidigt och frekvensoberoende. Det skiljer oss från en hel del andra arter i faunan som antingen inte klarar att andas alls när de springer eller måste anpassa andningen till löptakten.
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 19:57Mig funkar det bättre att ligga i någon rytm, men det spelar inte så stor roll vilken.
Mig funkar det bättre att ligga i någon rytm, men det spelar inte så stor roll vilken.
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 20:06Ok, just uttestat och jag kan inte andas ur takt. det går inte. Jag måste vara ett mindre humant väsen då. 😉
Ok, just uttestat och jag kan inte andas ur takt. det går inte. Jag måste vara ett mindre humant väsen då. 😉
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 20:12Homo rapiens?
Homo rapiens?
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 20:21Hahaha,
Jo men Anna, vissa saker kan du säkert göra som att variera mellan att hålla andan och att andas, att öka till dubbel andningsfrekvens (korta snabba) och till halva frekvensen (längre djupare). Med utgångspunkt från den variationen så kan du nog
Hahaha,
Jo men Anna, vissa saker kan du säkert göra som att variera mellan att hålla andan och att andas, att öka till dubbel andningsfrekvens (korta snabba) och till halva frekvensen (längre djupare). Med utgångspunkt från den variationen så kan du nog