Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAndning
You need to log in to create posts and topics.

Behöver tips hur jag ska få ordning på min andning. Andas bara i bröstkorgen, kommer liksom inte ner i magen. Blir inte slut i ben eller ork först utan andningen som tar slut. Har inte astma men det bara piper om jag pressar mig. Koncentrerar mig för att

Sitt bekvämt men rak i ryggen o håll händerna på buken under naveln. Andas minst 5 ggr o då ska du känna att buken rör sig ut o in. Träna varje gång tillfälle ges. I bilen, möten, framför TVn.

Stressar du mycket?

För min del ligger lösningen i att helt släppa fokus på andningen. Då blir den istället någonting naturligt snarare än en kamp om att "göra rätt".

Har du två lungor? Och du har inte ett sjukdomstillstånd som KOL, astma eller liknande? Då har du ett par hundra procent överkapacitet för syretillförsel. Det är inte lungorna som saknar syre, det är musklerna.

Sällan jag behöver tänka på andningen numer

fokusera på magen. om du är van vid att ha en spänd mage så blir det svårare att andas djupt. Många har extrema problemer med att lära sig att slappna av i magen. En fullkomligt avslappnad mage putar om man inte är dundersmal och fri från muskler. Fokuser

Tack så mk för alla tips. Toppen! Jag har inga lungsjukdomar eller dyl, behöver bara hitta rätt teknik.

Du kan testa att koncentrera dig på utandningen när du springer. Grejen är kanske att du får brist på koldioxid och för att få ordning på det är att se till att ut o inandning har rätt balans. Lika mycket ska komma in som ska gå ut. Väldigt enkelt i teori

Brist på koldioxid? Hmmm, hur tänker du nu?

Bra övningar!

Jag märkte att jag inte hade koll på andningen för att jag lyssnade på musik när jag sprang - jag andades för högt upp.
Sprang då utan lurar så jag hörde och kände att andningen blev djup.

Lite länk tips
http://hjarnfysik.blogspot.se/2013/04/andningsteknik-for-battre-lopning.html
http://aktivtraning.se/traning/traning-andas-dig-till-extra-krafter
www_unt_se/halsa/andas-ratt-och-ma-battre-2352860_aspx

Den här var lite rolig, handlar eg. int