Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAndning
You need to log in to create posts and topics.

Om jag försöker mig på att kommentera det ursprungliga inlägget så tror jag att TS har vilselett oss! Det handlar inte om HUR du andas!

Så här är det: Då man springer (tex) på toppen av ens kapacitet blir man trött och detta yttrar sig i att man blir and

Så är det ju. Träning i lite lägre fart ger så småningom större kapacitet att transportera syre till benen. Med tiden kommer benens lokala förmåga att kunna bli taket, inte hjärtats förmåga.

När Malin skriver i första inlägget "försöker jag dra in mer bl

Jag tycker detta är väldigt väl formulerat (ang hur man bör andas):

"Any tips for newbie runners?

I try to tell new runners that they should try not to hear themselves. So if they’re breathing too heavy, they might be running too fast. And if they’re s

För min egen del märker jag att två saker har stor betydelse:
1. Springa långsamt. Till hjälp har jag nyligen tagit en pulsmätare som piper när jag går över från fettförbränning till socker. Ett sätt att räkna ut den nivån - ungefärligt - är 180 minus åld

OT: Det snackas mycket om andningstekniker, lågpulsträning osv men faktum är att det oftast handlar om att helt enkelt träna. När jag började träna med pulsmätare kunde jag springa cirka 6 km i 5 min/km med snittpuls 173. Några år senare sprang jag 21 km

Marcus: Men provade du att tejpa för munnen 😉

å för tusende gången sluta snacka om distinkt övergång från fett till glykogenomsättning med en pulsangivelse som är uträknad med en förkastlig metod. Det hör inte till tråden och helt uppåt väggarna...bah

sovit dåligt mjo, kaffe jo tack

"å för tusende gången sluta snacka om distinkt övergång från fett till glykogenomsättning med en pulsangivelse som är uträknad med en förkastlig metod. Det hör inte till tråden och helt uppåt väggarna...bah"

Tusende gången? Jag har aldrig nämnt något om

Tror inte det funkar så att kroppen kan lära sig snåla på syre ...

ne inte att snåla, men effektivisera upptaget. den behövda mängden är som den är.