Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAndningsproblem
You need to log in to create posts and topics.

Jag undrar om någon annan har samma problem med andningen som jag har och om det beror på dålig kondition, ovana eller om det faktiskt är någonting annat?

Jag var tidigare elitidrottare och höll kilometertider när jag sprang på 4.30 ungefär, numera har j

Jag är absolut ingen expert, men jag tycker att det är mängdträning du behöver. Spring lite längre sträckor, men lugnt, så att kroppen hinner vänja sig igen. Det känns som om du har lite för bråttom att komma tillbaka till din gamla form.

Men som sagt,

Låter klokt.

Håller med Anders, ge kroppen tid. Du pressar dig för hårt helt enkelt. En inte allt för avancerad gissning är att syretransporten inte riktigt hinner med. Alltså alveolerna hinner inte växla syret snabbt nog och blodet hinner inte få ut tillräcklig mängd

Jag ska också försöka härda ut. Mina lungor tar slut långt före benen (#)

Intervaller är kanon, då brukar jag kunna springa hur snabbt som helst. Det är på längre sträckor det inte funkar, fast det har det iofs aldrig gjort. Jag gjorde ett lungkapacitetstest i skolan när jag var som mest vältränad och då hade jag klart sämst av

Inte intervaller du behöver nu, inte läge för det.

Jag fick röntga lungorna på företagshälsan då jag hade låg lungvolym. Hade gjort bra löpresultat innan dess och även efter det (bl a 1:48:37 på Lidingö 30 km). Så jag tror inte det är så viktigt med lungvolymen.

Som sagt, jag rekommenderade inte intervaller men det var ett exempel på när man kan få känslan av syrebrist eller att man inte kan andas ordentligt. Får man den känslan på längre sträckor springer man för fort.

Marathon.se brukar prata om att man ska sp

Prattempo är att gå. Jag kan inte prata överhuvudtaget om jag springer för då är jag fullt upptagen med att flåsa. 🙂

Intervaller måste jag få springa, annars blir det för tråkigt. Jag vill ha roligt när jag springer, eftersom jag vet att jag inte kommer