Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAndningsproblem
You need to log in to create posts and topics.

Har du funderat på om du kanske har ansträngningsastma? Låter lite misstänkt tycker jag.
Får du ont i bröstet eller luftstrupen dagarna efter ett hårt träningspass när du hade svårt att få luft?

Tror också att det är mängdträning som fattas. Dessutom, om man råkar springa med dålig hållning (böjd, framåtlutad) så underlättar inte det andningen...

Köp såna där Nike-skor med podgrejs som rabblar statisktik i örat medans du springer så kanske långpassen blir roligare.

Anders; "Öppna munnen mer så mer luft kan komma in. Funkar faktiskt."

-Öhh!?

När du tränar så får du en pulsökning och det krävs ett högre intag av syre. Man drar då på sig en syreskuld. Efterhand så planar kurvan ut och man når steady-state eller den s

jag är inne på pers resonemang, ta å boka en tid på sjukan å kolla upp om du kan tänkas ha astma eller lite luftrörsproblem, att de stramar och slemmar ihop.

några enkla spirometritest och ev prova på någon medicin. du kan ha en lätt inflammation i luft

Kompletterar med lite som jag glömde i mitt förra inlägg. Kan ju vara så enkelt att du kanske springer och håller blicken för mycket ner i backen och får därmed en lite hopsjunken kroppställning. Pröva att hålla blicken högt och långt fram så blir kroppst

Kim ,jag känner igen mig ,jag har väldigt jobbigt att andas när jag gå på löpband eller träna eller gå i trappor så ibland får jag ta brycanyl så har jag lättare att andas ,men de är pga att jag har fetma + dålig kondition ,men du verka vara smal enligt b

Tack för råd och synpunkter.

Madeleine, jag är en smal rackare, 170 cm lång och väger runt 52 kilo. Jag har spelat tennis på högsta nationella nivå i samma klubb sedan 4 års ålder och har, även om jag kanske inte just sprungit, aldrig varit utan träning

Kim oj du var väldigt smal, ring läkare så fort som möjligt så du kan få hjälp med dina andningproblem om de nu är astma . lycka till

Kim- jag håller med Per om astman,
har det själv och är jättenoga med att ta både varjedagsmedicinen och akutmedicinen på morgonen dagarna med löpträning.
Kolla upp med din läkare.
Eller skaffa en ny, ler.
Ansträngningsastma är inget nederlag eller för