Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAre we born to run?
You need to log in to create posts and topics.

Bra föreläsning om en teori varför vi springer från urtiden till nutid. Från TEDtalks.
Christopher McDougall: Are we born to run?

Det låter otroligt onödigt att springa ett djur till döds. Måste säga att jag är skeptisk till teorin att var på detta sätt som människan kom att bli dominant. 🙂

Onödigt? Ja, det är ju lättare att bara skjuta ihjäl djuren. 😉

http://www.clas.ufl.edu/users/krigbaum/proseminar/Bramble_Leib_2004_nature.pdf

Stefan, för sådär 1 miljon år sen fanns inga AK-47:or. Hur skulle du gjort?

Jag vet vad jag skulle gjort:
Medan löptöntarna var ute och tröttade ut antiloper så skulle jag stannat hemma hos brudarna och fört släktet vidare.

(Obs, den har jag snott från Rune)

Sedan när jagar man djur med AK47? Låter elakt.

Djurfångst med fällor eller försåt har varit den äldsta och viktigaste jaktmetoden över hela världen. Enligt en teori utvecklades människans hjärnan till följd av att vi tänkte ut jaktfällor: vi kom så över ett viktigt animaliskt protein som bidrog till u

När kom rörelsen in? När vi skulle saluföra jaktens gåvor på marknader förflyttade vi oss från periferin till handelscentret. Flera av våra vandringsleder i Sverige är gamla handelsleder.

Alla andra djur springer när de jagar andra djur. Men inte människor. De sitter still och tillverkar fällor, och så springer bytesdjuren i dessa. Himla praktiskt.

Fast knappast sant. Eller, det kanske är sant i vissa områden, men inte överallt och inte i

Fast att människor jagar genom att förfölja ett djur tills det dör av utmattning sker ju fortfarande i vissa stammar i bl a Afrika.