Quote from Funbeat user on 5 February 2011, 22:44Jesper, kollade du på Youtubelänken som Tor postade?
Jesper, kollade du på Youtubelänken som Tor postade?
Quote from Funbeat user on 5 February 2011, 22:45Precis, människan jagar genom förflyttning i olika hastighet. Vi är inte snabbast eller uthålligast, men tillsammans med en hjärna kan man åstadkomma tillräckligt.
Det krävs ganska mycket energi för att skaffa mat så man överlever. Detta gäller i princip
Precis, människan jagar genom förflyttning i olika hastighet. Vi är inte snabbast eller uthålligast, men tillsammans med en hjärna kan man åstadkomma tillräckligt.
Det krävs ganska mycket energi för att skaffa mat så man överlever. Detta gäller i princip
Quote from Funbeat user on 5 February 2011, 22:52En artikel till (som också länkar till Bramble/Lieberman)
http://www.runblogger.com/2009/04/evolution-of-running-in-humans-why-we.html
En artikel till (som också länkar till Bramble/Lieberman)
http://www.runblogger.com/2009/04/evolution-of-running-in-humans-why-we.html
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 08:19Jag har fundera på en sak...
Hur mycket bättre är människor på att springa (extremt långt) jämfört med hästar?
Hur långt kan en häst egentligen springa utan att stanna (för att svettas)?
Jag har fundera på en sak...
Hur mycket bättre är människor på att springa (extremt långt) jämfört med hästar?
Hur långt kan en häst egentligen springa utan att stanna (för att svettas)?
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 08:27Jag tror det är bra att tänka lite på vad man vill höra vad det gäller sånt här. Det är nog ingen slump att man gärna tänker sig stenåldersmänniskan som en man som springer ikapp en älg, dödar den med bara händerna och äter den rå innan Han går hem till f
Jag tror det är bra att tänka lite på vad man vill höra vad det gäller sånt här. Det är nog ingen slump att man gärna tänker sig stenåldersmänniskan som en man som springer ikapp en älg, dödar den med bara händerna och äter den rå innan Han går hem till f
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 08:27Hästar hänger med rätt bra upp på långa distanser. De svettas också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_versus_Horse_Marathon
Hästar hänger med rätt bra upp på långa distanser. De svettas också.
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 08:42"Det krävs ganska mycket energi för att skaffa mat så man överlever."
Icke för alla....
Jag hade en katt - Sixten. Sixten var en mästare på att jaga. Han sprang inte omkring under jakten - han satt blixt stilla på en sten ute på fältet och bara väntade.
"Det krävs ganska mycket energi för att skaffa mat så man överlever."
Icke för alla....
Jag hade en katt - Sixten. Sixten var en mästare på att jaga. Han sprang inte omkring under jakten - han satt blixt stilla på en sten ute på fältet och bara väntade.
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 09:07"När kom rörelsen in? När vi skulle saluföra jaktens gåvor på marknader förflyttade vi oss från periferin till handelscentret. Flera av våra vandringsleder i Sverige är gamla handelsleder."
Någon säger mig att människans förmåga att röra sig utvecklades
"När kom rörelsen in? När vi skulle saluföra jaktens gåvor på marknader förflyttade vi oss från periferin till handelscentret. Flera av våra vandringsleder i Sverige är gamla handelsleder."
Någon säger mig att människans förmåga att röra sig utvecklades
Quote from Funbeat user on 6 February 2011, 09:14Jag tror att sprintlöpning uppkom strax efter att kvinnorna hade uppfunnit brödkaveln.
Jag tror att sprintlöpning uppkom strax efter att kvinnorna hade uppfunnit brödkaveln.
Quote from Elias Engqvist on 6 February 2011, 11:26Tor: Med "rörelse" menade nog Mr Walker "företagande" = "affärsverksamhet" - varför han börjar prata om det förstår jag dock inte!
Tor: Med "rörelse" menade nog Mr Walker "företagande" = "affärsverksamhet" - varför han börjar prata om det förstår jag dock inte!