Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelArg förstagångscyklist
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker man kan se på det ur ett ekonomiskt perspektiv. En cyklist behöver max 1 m i bredd (det inkluderar lådcyklar). En inlinesåkare med stavar behöver snarare 2m om man tar hänsyn till stavarna och att de åker sicksack.

Räknar man sen in hur många

Alltså är cyklisten världens mitt och kring vilket allt utgår. Eftersom cyklister upptar 1 m bredd (och inte vinglar omkring) så är det den gräns som ska råda. Ska samma måttstock gälla även för t ex barnvagnar, stavgångsfantasterna, handikappmopeder etc?

Jag har inga problem med inlines- eller rullskidåkare i allmänhet. Det är samma sak som med cyklister, de som tar mer plats än de behöver (vingel eller spretar med stavarna) blir till hinder. De som sköter sig är inget problem.

Dock tycker jag att stavar

Cykel är ett suveränt sätt att ta sig genom stan men den stora andelen cyklister är inte snabbingar och om innerstan ska anpassas efter cykel är det nog de långsamma cyklisterna den ska anpassas för. Jag inbillar mig att merparten av cykelturerna är korta

Fredrik: En viktig aspekt med cykeln är att den tar betydligt mindre plats än andra fordon.

Om man använder malmö som utgångspunkt:

Idag finns 400 km cykelväg i stan, om dessa ska breddas med en meter i vardera färdriktning så att man får plats med inl

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2004140-fotgangare-orsakar-manga-cykelolyckor

:/

Jag försöker bara få fler att lyfta blicken bortanför den egna naveln. Att jämka samman och ta hänsyn till många intressen är något helt annat en det enskilda särintressets missvisande kalkyler.

Jag inbillar mig att jag är en hyfsat snabb cyklist. Jag vill alltid göra säkra omkörningar och därför försöker jag se Norr Mälarstrand som ett intervallpass när jag cyklar till jobbet. Istället för att bli irriterad över de som vinglar och cyklar så lååå

@Fredrik: Jag förstod det. Inget illa menat med mitt svar 🙂

Radio 1 hade ett program om hur förföljda bilisterna är i Stockholm, efter en stund får även cyklisterna en släng av sleven och vi målas upp i ganska skrikiga färger.
http://play.radio1.se/catchup/8634