Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelArg förstagångscyklist
You need to log in to create posts and topics.

Det finns nötter bland alla trafikanter... Men den som kommer bakifrån i högre hastighet (dvs jag i 99 av 100 fall) får anpassa sig och vara beredd på vingel, tvärvändningar, folk som kliver ut i cykelbanan utan att titta sig för osv.
Precis som när jag k

Så Himla bra skrivet Jonas! 🙂

Ok Mattias jag förstår dina synpunkter, även fast du inte svarar på frågorna.

Och min tolkning är nog att du är en av dom som kör som en "galning" 😉

Tyvärr uppfattas det nog som att man kör som en galning när man passerar någon som knappt har styrfart

Bra skrivet, Jonas!

Undrar hur man kan tycka det är märkligt är att vilja cykla någorlunda fort till jobbet? Vill man att fler ska ta cykeln måste det väl vara attraktivt att cykla och då är tid en viktig faktor. I mitt fall tar bil 15 utan kö och minst

Mikael, det är inget märkligt med att vilja cykla fort. Min poäng är att den som är "Arg förstagångscyklist" har upplevt det som att hon blir påkörd, prejad etc. Om det är sant eller ej kan ju naturligtvis diskuteras, men vi får väl ge den personen rätten

@Bruse, tack för svaret om upp med armen.

PS. Tyvärr, stödhjul hjälper inte. Vid kraftig retardation blir det ändå svårt att cykla rakt fram med hand bara på ena sidan. Men skulle kanske kunna lösas med att sätta ett bromshandtag mitt på styret? Eller

En annan signal som funkat för mig är gnisslande bromsar, som min gamla cykel led av rätt ofta. Folk blir inte sura om man bromsar in när man skall passera dem, och man hörs tydligt.

Per: Det går utmärkt att förena en bestämd åsikt om att det krävs bättre infrastruktur och att det är rimligt att kräva att kunna cykla tillräckligt fort för att göra cykel till ett vettigt alternativ med omtanke om sina medtrafikanter.

Det tröttsamma är

Arg förstagångscyklist verkar försöka följa trafikreglerna väldigt strikt - Jag kan förstå om det blir problem om man ger sig ut i Stockholms pendlingskaos med tron att infrastrukturen tillåter detta.
Vid möte i kurva bör man vara väldigt säker på sin li

Mycket bra sagt här, mycket som jag alltså inte behöver upprepa.

Conny: ja, jag är nog i så fall en "galning" ur perspektivet att jag kör om betydligt fler än vad jag blir omkörd. Jag håller gärna ett högt tempo med mina enormt starka ben. Men helst utan