Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelArgument bilister-cyklister
You need to log in to create posts and topics.

En lastbilschaufför hoppade ut och tog strypgrepp på mig i 5 ungdomscyklisters åsyn, slå det om ni kan. Han blev av med körkortet i 12 månader. Mycket tack vare att ordförande i cykelklubben var och är polis.

Tommy: Vore "kul" att höra hela den historien...

Min senaste incident var i förrgår när jag cyklade en kort runda och på väg in mot stan blev omkörd av en Volvo och hann tänka "han körde om sådär nära som man inte ska" och sedan kom husvagnen han hade på

Var ute och tränade några ungdomscyklister, låg sist som är brukligt och 1 meter ut i vägen för att skydda ungdomarna. Hörde en lastbil bakom som inte kunde komma förbi på grund av smal väg samt möte. Efter cirka 2-3 km var det en raksträcka med god sikt

Var själv ute å cyklade på häradsvägen snittade ca 35 å då vill man inte vara på cykelvägen som är kringelkrokig och full med människor. Höll mig så långt till höger som möjligt. Självklart fick en äldre man för sig att han skulle informera mig lite så ha

Jag å maken va även på väg att bli påkörda av sl bussar. Helt inkompetenta förare som tror att han kan hinna ut i rondellen när jag redan va i den. Jag lyckades stanna 5 m innan. Micke ringde sl å klagade. De ville inte ens ha hans namn å nummer.

Tommy: Jösses, tur att det fanns vittnen iallafall, det finns mycket tokigt folk på vägarna !

Jösses vad trevliga människan blir med en ratt i händerna. Blir vi mer harmoniska med ett styre i händerna?

Tänk om billisterna kunde vara lika glada och nöjda när de håller en hastighet av 35-50 km/h som oss cyklister.
((finns de som också nöjer sig med både lägre och högre hastigheter))

Läste ett tips av en långfärdscyklist som sa
-Håll dig på samma avstånd ifrån vägkanten som du vill att bilarna skall hålla ifrån dig...

Men frågan är om man inte skall vara kall och vänta med att bromsa tills att det nästan är för sent så att bilister

Hade nyligen en stillsam diskussion med en släkting om det där med cyklister och bilister på väg. Han sa triumferande att "alla" cyklister bryter mot lagen eftersom de inte håller så mycket som möjligt åt höger vägkant, det ska ju fordon göra. Och visst,