Quote from Guest on 9 April 2010, 08:49Jag har i alla år undvikit asfaltslöpning mest pga mina tidigare problem med benhinnorna och även att jag ofta stumnat i vaderna under asfaltslöpning.
Nu har jag kört 4 pass på asfalt, dels pga terrängspåren fortfarande är miserabla men dels pga att jag ä
Jag har i alla år undvikit asfaltslöpning mest pga mina tidigare problem med benhinnorna och även att jag ofta stumnat i vaderna under asfaltslöpning.
Nu har jag kört 4 pass på asfalt, dels pga terrängspåren fortfarande är miserabla men dels pga att jag ä
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 08:59Intressant...
Jag upplever lite samma sak, mest att jag ofta går på tuffare i terräng.
Det som jag tror INTE har någon betydelse är att asfalt är hårdare. Det är alldeles för mycket dämpning i normala skor för att det skall kunna påverka. Jag skyller e
Intressant...
Jag upplever lite samma sak, mest att jag ofta går på tuffare i terräng.
Det som jag tror INTE har någon betydelse är att asfalt är hårdare. Det är alldeles för mycket dämpning i normala skor för att det skall kunna påverka. Jag skyller e
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 09:15Asfalt är mjukt underlag för långdistansare
Asfalt är mjukt underlag för långdistansare
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 09:20Jämfört med vad? Betong? Men det finns det väl inte så gott om i Sverige?
Jämfört med vad? Betong? Men det finns det väl inte så gott om i Sverige?
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 09:23Peter: ja, jag känner stor skillnad i kroppen efteråt, och jag springer mycket långa distanser på både asfalt och i terräng. Efter terränglopp (ultra) så är jag inte alls lika sliten i kroppen som efter t.ex. en asfaltsmara. Jag tror det är den ensidiga b
Peter: ja, jag känner stor skillnad i kroppen efteråt, och jag springer mycket långa distanser på både asfalt och i terräng. Efter terränglopp (ultra) så är jag inte alls lika sliten i kroppen som efter t.ex. en asfaltsmara. Jag tror det är den ensidiga b
Quote from Eric Jacobsson on 9 April 2010, 10:22Själv är jag lite kluven i den här frågan... När jag kommer ut på asfalten efter att ha sprungit på skogsstig eller grusväg så känner jag omedelbart att oo vad lätt det var! Men samtidigt, om man tittar på "the big picture", så brukar jag ändå orka MER p
Själv är jag lite kluven i den här frågan... När jag kommer ut på asfalten efter att ha sprungit på skogsstig eller grusväg så känner jag omedelbart att oo vad lätt det var! Men samtidigt, om man tittar på "the big picture", så brukar jag ändå orka MER p
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 10:26Frågan är om du har en annan löpteknik på asfalt än terräng, att det är därför du har träningsvärk.
Du borde ju normalt ha samma löpsteg, även om man kan vara lite slappare på asfalt. Man behöver ju inte lyfta på fötterna direkt.
Kan ju testa att spring
Frågan är om du har en annan löpteknik på asfalt än terräng, att det är därför du har träningsvärk.
Du borde ju normalt ha samma löpsteg, även om man kan vara lite slappare på asfalt. Man behöver ju inte lyfta på fötterna direkt.
Kan ju testa att spring
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 10:36Ja, träningsvärken är verkligen helt annorlunda än efter terränglöpning.
Efter ett terrängpass sitter ofta träningsvärken i framsida lår nära knäet, medan det nu sitter mer på utsida lår nära höften.Intressant att många verkar hävda att asfalt idag med
Ja, träningsvärken är verkligen helt annorlunda än efter terränglöpning.
Efter ett terrängpass sitter ofta träningsvärken i framsida lår nära knäet, medan det nu sitter mer på utsida lår nära höften.
Intressant att många verkar hävda att asfalt idag med
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 10:43Tror det har med dämpningen att göra, dvs hur lång tid accelerationen mot underlaget är. Sett någon artikel om detta.
Jag fick träningsvärk på helt andra ställen när jag började springa enligt POSE.
Första rundan fick jag kramp i vader och träningsvärk
Tror det har med dämpningen att göra, dvs hur lång tid accelerationen mot underlaget är. Sett någon artikel om detta.
Jag fick träningsvärk på helt andra ställen när jag började springa enligt POSE.
Första rundan fick jag kramp i vader och träningsvärk
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 15:23Från klart vetenskapliga källor: asfalt är (näst betong) det för kroppen (skelett och ligament och sånt) MINST gynnsamma underlaget för löpning.
Från klart vetenskapliga källor: asfalt är (näst betong) det för kroppen (skelett och ligament och sånt) MINST gynnsamma underlaget för löpning.