Quote from Catharina Brattlin on 9 April 2010, 15:37Jag har exakt samma erfarenhet som Anders ang terränglöpning. Framfotslöpning blir det automatiskt utan att jag tänker på det. Precis som i snö. Ger bra träningsvärk i vaderna och i ändalykten.
Asfaltslöpning ger mig knappt nån träningsvärk. Inte ens eft
Jag har exakt samma erfarenhet som Anders ang terränglöpning. Framfotslöpning blir det automatiskt utan att jag tänker på det. Precis som i snö. Ger bra träningsvärk i vaderna och i ändalykten.
Asfaltslöpning ger mig knappt nån träningsvärk. Inte ens eft
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 15:52Jag tror också att gräs, grus och terräng är mycket bättre än asfalt. Jag är orienterare så jag trivs bäst i naturen. Ger mer för träningen men också mjukare underlag. Det passar min kropp mycket bättre. Har mycket uppbyggda/dämpade skor vid vanlig löpnin
Jag tror också att gräs, grus och terräng är mycket bättre än asfalt. Jag är orienterare så jag trivs bäst i naturen. Ger mer för träningen men också mjukare underlag. Det passar min kropp mycket bättre. Har mycket uppbyggda/dämpade skor vid vanlig löpnin
Quote from Catharina Brattlin on 9 April 2010, 16:14Människan som art, ja. Men Du, eller nån annan, som person?
Hur gamla är ungarna idag när de tar sina första steg i skor på asfalt, och därefter "tränas" till detta underlag? Hur många skolor, dagis och därefter arbetsplatser är på stampade jordgolv?
Id
Människan som art, ja. Men Du, eller nån annan, som person?
Hur gamla är ungarna idag när de tar sina första steg i skor på asfalt, och därefter "tränas" till detta underlag? Hur många skolor, dagis och därefter arbetsplatser är på stampade jordgolv?
Id
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 16:24Sylvia: Ojoj. Tom. rena fakta är bortkastade på vissa. Jag som Person, och Någon Annan som Person. Nej, förlåt, jag glömde att vi undergår en samhällskultur av grasserande individualism, där vi inte vill förlika oss med att vi ALLA är betingade av samma s
Sylvia: Ojoj. Tom. rena fakta är bortkastade på vissa. Jag som Person, och Någon Annan som Person. Nej, förlåt, jag glömde att vi undergår en samhällskultur av grasserande individualism, där vi inte vill förlika oss med att vi ALLA är betingade av samma s
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 16:28Anders, bara för att ett underlag är "man made" betyder inte att du per automatik kommer till skada om du springer på det. Fötterna har inga ögon.
Anders, bara för att ett underlag är "man made" betyder inte att du per automatik kommer till skada om du springer på det. Fötterna har inga ögon.
Quote from Catharina Brattlin on 9 April 2010, 16:31Anders, har Du sovit dåligt inatt? Försöker mig på en seriös frågeställning och Du svarar mig på det sättet?? Dåligt! (#)
Jag vill ju tro att människan anpassar sig efter rådande situation. Har jag bara asfalt, t ex, att gå och stå på, så nog lär kroppen
Anders, har Du sovit dåligt inatt? Försöker mig på en seriös frågeställning och Du svarar mig på det sättet?? Dåligt! (#)
Jag vill ju tro att människan anpassar sig efter rådande situation. Har jag bara asfalt, t ex, att gå och stå på, så nog lär kroppen
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 16:33Peter: Jag har aldrig påstått att man per automatik kommer till skada genom att springa på ett underlag som är en artefakt "man made". Detta påstående följer ej heller logiskt från något av mina påståenden.
Peter: Jag har aldrig påstått att man per automatik kommer till skada genom att springa på ett underlag som är en artefakt "man made". Detta påstående följer ej heller logiskt från något av mina påståenden.
Quote from Funbeat user on 9 April 2010, 16:48Sylvia, du får naturligtvis tro vad du vill, jag redovisar bara historiska och naturvetenskapliga fakta. (1) Människan har genom hundratusentals år biologiskt anpassats till ett liv i rörelse i naturlig miljö. (Naturvetenskap; Historia.) (2) Det är inte s
Sylvia, du får naturligtvis tro vad du vill, jag redovisar bara historiska och naturvetenskapliga fakta. (1) Människan har genom hundratusentals år biologiskt anpassats till ett liv i rörelse i naturlig miljö. (Naturvetenskap; Historia.) (2) Det är inte s
Quote from Catharina Brattlin on 9 April 2010, 16:58Tack, det var snällt!
Jo, jag vet allt det där. Men miljön runtikring påverkar kroppen, så att den härdas eller försvagas. Påverkas iaf, oavsett.
Ett exempel är t ex att vissa saker i kroppen tillbakabildas när det inte behövs. Enzymet laktas är mindre
Tack, det var snällt!
Jo, jag vet allt det där. Men miljön runtikring påverkar kroppen, så att den härdas eller försvagas. Påverkas iaf, oavsett.
Ett exempel är t ex att vissa saker i kroppen tillbakabildas när det inte behövs. Enzymet laktas är mindre
Quote from Susan Hartley on 9 April 2010, 17:40Är det inte rimligt att tänka sig att människan har anpassats till att anpassa sig (både vad gäller kost, klimat och löpunderlag)?
Människan är ju väldigt utspridd över jordklotet och den naturliga (i betydelsen inte skapad av människan) mark som vi rör
Är det inte rimligt att tänka sig att människan har anpassats till att anpassa sig (både vad gäller kost, klimat och löpunderlag)?
Människan är ju väldigt utspridd över jordklotet och den naturliga (i betydelsen inte skapad av människan) mark som vi rör