Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 09:31Mjölksyra till laktat (samma sak)?? Hur lång tid tar det innan mjöksyran är borta? Minuter eller timmar?
Mjölksyra till laktat (samma sak)?? Hur lång tid tar det innan mjöksyran är borta? Minuter eller timmar?
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 09:50lactic acid = mjölksyra
lactate = laktatborttransport och oxidering är beroende av transportkapacitet över cellmembran samt metabol kapacitet - stimulerat av kontraktion och blodflöde. neutralisering av muskellaktat beskrivs avtagande exponentiellt så u
lactic acid = mjölksyra
lactate = laktat
borttransport och oxidering är beroende av transportkapacitet över cellmembran samt metabol kapacitet - stimulerat av kontraktion och blodflöde. neutralisering av muskellaktat beskrivs avtagande exponentiellt så u
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 09:56mjölksyran buffras alltså direkt till laktat, och det är laktatet som är "slagget" i det här fallet. vilket iofs inte stämmer i sig eftersom laktat är en energiinnehållande produkt utan det är det intracellulära pH som är intressant, egentligen.
mjölksyran buffras alltså direkt till laktat, och det är laktatet som är "slagget" i det här fallet. vilket iofs inte stämmer i sig eftersom laktat är en energiinnehållande produkt utan det är det intracellulära pH som är intressant, egentligen.
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 10:15OK, för mig är det ingen konvertering att bli av med en vätejon, det var det som jag hängde upp mig på. Nu förstår jag hur du menar. Återhämtningen är tiden det tar att återställa cellernas rubbade pH-värde. Om det tar max en timme borde det inte vara någ
OK, för mig är det ingen konvertering att bli av med en vätejon, det var det som jag hängde upp mig på. Nu förstår jag hur du menar. Återhämtningen är tiden det tar att återställa cellernas rubbade pH-värde. Om det tar max en timme borde det inte vara någ
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 10:30återhämtning brukar definieras som återställande av prestationsförmåga (i ett prestationsperspektiv). det kan vara bra att ha i bakhuvudet att detta främst är intressant när det gäller att minimera den möjliga tiden för ett kommande prestationspass/tävlin
återhämtning brukar definieras som återställande av prestationsförmåga (i ett prestationsperspektiv). det kan vara bra att ha i bakhuvudet att detta främst är intressant när det gäller att minimera den möjliga tiden för ett kommande prestationspass/tävlin
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 10:36Bra poäng. Jag förutsatte att återhämtningen var positiv för träningseffekten, men det behöver den ju inte vara.
Bra poäng. Jag förutsatte att återhämtningen var positiv för träningseffekten, men det behöver den ju inte vara.
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 14:02Intressanta svar. Nu har man lite mer kött på benen.
Dock vet jag fortfarande inte riktigt om det här med nedjogg är bra eller anus. Möjligtvis är det upp till var och en att individuellt avgöra.
Själv tycker jag att nedjoggen inte har haft några särs
Intressanta svar. Nu har man lite mer kött på benen.
Dock vet jag fortfarande inte riktigt om det här med nedjogg är bra eller anus. Möjligtvis är det upp till var och en att individuellt avgöra.
Själv tycker jag att nedjoggen inte har haft några särs
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 14:26Intressant. Vore kul med lite info från någon som är expert på träning om det nedjogg har någon effekt på resultatet.
Jag själv brukar strunta i nedjoggen. känns som om den inte är i närheten av så viktig som uppvärmningen.
Intressant. Vore kul med lite info från någon som är expert på träning om det nedjogg har någon effekt på resultatet.
Jag själv brukar strunta i nedjoggen. känns som om den inte är i närheten av så viktig som uppvärmningen.
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 14:57Krister: Hmm, intressant. Nu vet ju inte jag hur direkt överförbart det är mellan arterna, men när man tränar en häst i konditionskrävande grenar (distans, galopp, trav) så brukar man snarare säga att ska du hoppa över ett av uppvärmning och nedjogg så är
Krister: Hmm, intressant. Nu vet ju inte jag hur direkt överförbart det är mellan arterna, men när man tränar en häst i konditionskrävande grenar (distans, galopp, trav) så brukar man snarare säga att ska du hoppa över ett av uppvärmning och nedjogg så är
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 14:59Kanske det inte är skillnad, men vilket är i så fall rätt?
Kanske det inte är skillnad, men vilket är i så fall rätt?