Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningAtt komma ikapp
You need to log in to create posts and topics.

Hur beter man sig bäst i löparspåret?

En anekdot från igår: Det var eftermiddag, femtiden, fint väder, gott om folk i skogen. Jag kom ut från ett kortare spår, i god och glad fart i nya och roliga skor, och in på ett längre. I det nya spåret sprang en tj

Det där låter som en ganska ovanlig reaktion i löparspåret. Man brukar ju höra folk som kommer bakom. Kanske hon råkat ut för nåt obehagligt nån gång...
Skulle snarare tycka det var besvärligt om alla som sprang förbi börja gapa o vissla bakom mig.

Dagtid skulle jag inte bli rädd, men jag har varit ute sent på kvällen i skogen och haft folk som kommer ikapp och därefter ligger bakom en stund och då blir jag lite obehaglig till mods. Då kan man kanske kosta på sig ett flås-hej eller något annat som k

Min fru är väldigt rädd av sig. Hon uppskattar därför att man springer om direkt och inte hänger kvar bakom

"Hur ska man bete sig i löparspåret, när någon kommer ikapp? Ska man stanna och vända sig om?"
Nej.
"Ska den som kommer bakom hosta och vissla (jag brukar frusta om det är hundar jag kommer ikapp, så att ägarna ska bli varse)?"
Nej.

Ja du, vet inte riktigt vad jag ska säga...
Även om hon hade dåliga erfarenheter så tycker jag ändå att det låter märkligt att hon blev så skrämd med tanke på att det var gott om folk runt omkring...
Hon höll ju också, som jag förstår dig, lite högre tem

Tror de flesta rädda löpare hade uppskattat att du sprang om, tror även de flesta rädda löpare inte springer mycket på ställen/tidpunkter då det är läskigt att springa.

Min taktik om jag mot förmodan lyckas springa ikapp någon är:

1. Föra lite oväsende innan, för att annonsera att jag kommer.
2. Hålla avstånd, springer människan på vänster sida, så försöker jag hålla så långt som möjligt till höger.
3. Springa om snabbt

+1 på Per Å.

Jag kan tycka det är obehagligt om någon springer ikapp, utan att springa om. Typ fiskar draghjälp eller något. Isf kan man väl slänga ur sig något som "Är det ok att jag hänger på en bit". Så man inte tror det är något psyko..