Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelAvhoppas kedja och sabbad ram
You need to log in to create posts and topics.

Svar från Moderna Försäkringar:

"Hej Jonas.
I din hemförsäkring är högsta ersättningsbelopp för stöld på cyklar 5000:-.
Vid transportskador ersätts ej cyklar. Vi har inget tillägg du kan göra för cykel. Du vänder dig lämpligast dit där du köpte cykeln."

Säker på att ramen är kass?

Brukar vara växelörat som pajjar.
Grabben drog in bakväxeln och krökte örat + lite av ramen. Men det gick faktiskt att knacka till. Dock var bakväxeln skrot.

Jag har också Trygg-Hansa och jag frågade och frågade och de sade att de ersatte upp till 30.000:- Man får väl lite på dem! Det känns som om jag frågade det mesta, emn kan sjärlvklart ha missat det mest väsentliga... (#)

Linnex Sr:
Ja örat är helt av knäkt så de sitter som en egen del vridet 3/4 varv runt.

Ska se om de går att få tag på ett sådant ersättningsöra som nyare ramar har och försöka se om de går att fästa.

Någon som vet vilket matrial dom örorna brukar vara

Finns det inte något utbytbart öra så lär du få skaffa en ny ram.

Du får kontakta agenturen som säljer ramarna och fråga efter öra där.

Tanken var att om de fanns något som passade så kan de hända att de blir en lagning hos smeden/svätsaren.

Det är nog inte lätt att laga/svetsa ett växelöra. Nog bättre att skaffa ett nytt.

Det är sannolikt inte en stål eller titanram, så då är det kört!
Bara att köpa ny ram

Nä förhoppningen hade varit att de skulle vara ett aluminumöra så man kan svetsa ihop aluminumramen.

Blir kanske inte som de var från början men om växlarna fungerar så har jag ändå sparat in pengarna som en ny ram skulle kosta så kan jag köpa en finare

Har svårt att tänka mig att det blir så bra och att växlarna fungerar eftersom det fodras en jigg för att fixera ramen.
Med aluramar så är det än knepigare att hitta någon med vettig utrustning.