Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBättre rull ju sämre asfalt?
You need to log in to create posts and topics.

Notera att dina däcktillverkarrekommendationer också nämner grepp. Går man enbart på rullmotstånd blir läget ett annat.

Backa gärna upp det påståendet, gärna med tester som visar att även onödigt högt tryck ger lägre rullmotstånd.
Så länge du inte kan visa det blir ditt påstående enbart ett tomt påstående.

Lika tomma som dina påståenden, vill jag påminna dig om.

Visa gärna vilken mekanism som skulle ligga bakom det höjda rullmotståndet pga "grov yta" tillsammans med högt tryck.

NU har jag inget test att hänvisa till. Men jag anser liksom Rasmus att det han skriver stämmer.

Sen är frågan den vad man menar med rullmotstånd. För mig är detta rullmotstånd.

"Rullmotstånd, som ibland kallas rullfriktion, är det motstånd som uppstår

Tack P för att du så tydligt visar hur enkelt det är att gå vilse i teoriernas värld.

Varsågod Håkan. Den bjuder jag på.

Men om jag ser till mig själv och i min verklighet så har ja ett lägre rullmotstånd med 12 i hjulen, än när jag har 8. Ja jag tror det i allfall. För jag kommer längre när jag har 12 i däcken när jag gör ett "rulltest

Det tvivlar jag inte på.
Det beror ju på att du har alldeles för smala däck i förhållande till din vikt.

Mmmmmmmmmmm (#)

Ska fundera på det där ett tag Håkan

Vänligen

P.

Ha ha! Bara Funbeat kan besvara en ja- eller nejfråga med så mycket kvasivetenskapligt dravel och pisstävlande. Jag får be någon med en effektmätare köra på en sträcka med olika asfalt i vägbanan och vägrenen. Tack ändå, det var kul att "lyssna".

Arvid.

Jag upprepar mitt första inlägg;)

"Upplever ni samma sak?"

Nej, verkligen inte.

Vänligen

P.