Quote from Funbeat user on 13 November 2010, 10:05Det där sista inlägget låter riktigt drygt, Arvid. Hoppas jag misstolkat tonen.
Din originalinlägg:
När jag är ute och cyklar upplever jag det som att det blir jobbigare att trampa ju finkornigare asfalten är. Som om att man kladdar fast. Där asfalten a
Det där sista inlägget låter riktigt drygt, Arvid. Hoppas jag misstolkat tonen.
Din originalinlägg:
När jag är ute och cyklar upplever jag det som att det blir jobbigare att trampa ju finkornigare asfalten är. Som om att man kladdar fast. Där asfalten a
Quote from Funbeat user on 14 November 2010, 17:46Det var mer skämtsamt menat. Hoppas ni inte tog åt er alltför hårt. Jag gillar Jörgens rulltest, men undrar fortfarande om ett ojämnt underlag kan vara en fördel i vissa lägen eftersom det känns så.
Det var mer skämtsamt menat. Hoppas ni inte tog åt er alltför hårt. Jag gillar Jörgens rulltest, men undrar fortfarande om ett ojämnt underlag kan vara en fördel i vissa lägen eftersom det känns så.
Quote from Funbeat user on 14 November 2010, 18:59Nej det kan det inte vara. Nej, nej, nej och åter nej.
Hur svårt ska det vara att fatta? Tja lite ironi inlagt där tror jag visst 😉Däremot kanske du cyklat på relativt "ny lagd" asfalt och den är ju slät och fin. Men även klibbig. Klibbig är = högre r
Nej det kan det inte vara. Nej, nej, nej och åter nej.
Hur svårt ska det vara att fatta? Tja lite ironi inlagt där tror jag visst 😉
Däremot kanske du cyklat på relativt "ny lagd" asfalt och den är ju slät och fin. Men även klibbig. Klibbig är = högre r
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 09:15Helt ovetenskapligt och utan några fakta att stödja mig på så ser jag det såhär:
Ju hårdare pumpat däck, desto lägre rullmotstånd. Ett hårdare pumpat däck deformeras inte lika mycket som ett lösare dito. Kontaktytan med underlaget är alltså mindre = mind
Helt ovetenskapligt och utan några fakta att stödja mig på så ser jag det såhär:
Ju hårdare pumpat däck, desto lägre rullmotstånd. Ett hårdare pumpat däck deformeras inte lika mycket som ett lösare dito. Kontaktytan med underlaget är alltså mindre = mind
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 10:1610-14 bar.
10-14 bar.
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 14:04Då verkar denna teori stämma. Så hårda däck som möjligt om underlaget är plant.
Då verkar denna teori stämma. Så hårda däck som möjligt om underlaget är plant.
Quote from Funbeat user on 15 November 2010, 21:38Men hvor lite på uhjevnt underlag. Og hva er uhjevnt.
Men hvor lite på uhjevnt underlag. Og hva er uhjevnt.
Quote from Funbeat user on 19 November 2010, 17:24Fant en fin lenke som kan gi litt å tenke på med hensyn til trykk, og tubular/kanttråd.
http://velonews.competitor.com/2010/11/bikes-tech/ask-nick-tire-pressure-the-mechanic-as-caddy-light-bikes-and-amateur-equipment_149851
Fant en fin lenke som kan gi litt å tenke på med hensyn til trykk, og tubular/kanttråd.