Quote from Guest on 6 April 2010, 06:25Hej Funbeat folk
Jag funderar på om de finns några teorier eller vetenskap om de är effektivare öka stegfrekvensen eller steglängden om man vill bättra på sin tid på 10 km eller halvmarathon. När de gäller cykel vet jag att man vinner på att öka frekvens
Hej Funbeat folk
Jag funderar på om de finns några teorier eller vetenskap om de är effektivare öka stegfrekvensen eller steglängden om man vill bättra på sin tid på 10 km eller halvmarathon. När de gäller cykel vet jag att man vinner på att öka frekvens
Quote from Lotta W on 6 April 2010, 06:35Träna på att öka stegfrekvensen, dvs snabbare steg: det är mest en vanesak.
Går du ner i vikt gissar jag att dina steg kommer att bli längre, så länge du behåller samma styrka i vader/baksida lår. Naturligtvis kan du även träna upp styrkan => bättre spän
Träna på att öka stegfrekvensen, dvs snabbare steg: det är mest en vanesak.
Går du ner i vikt gissar jag att dina steg kommer att bli längre, så länge du behåller samma styrka i vader/baksida lår. Naturligtvis kan du även träna upp styrkan => bättre spän
Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 07:46En indikation är att de flesta proffs ligger på ca 90 steg/minut. Jag tror inte att det varierar så mycket beroende på löparens längd? Denna stegfrekvens är också oberoende av fart (förutom vid sprint på kortdistanser).
En indikation är att de flesta proffs ligger på ca 90 steg/minut. Jag tror inte att det varierar så mycket beroende på löparens längd? Denna stegfrekvens är också oberoende av fart (förutom vid sprint på kortdistanser).
Quote from Jonny Persson on 6 April 2010, 07:48Eller 180 steg per minut kanske...
Eller 180 steg per minut kanske...
Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 07:52Det finns ingen som helst anledning att öka steglängden... Varför?
Det går inte fortare, du sätter en högre belastning på knä och höft.
Idealiskt är att sätta ned foten under knät. Inte längre fram Gärna att foten redan är på väg bakår vid nedsättandet fö
Det finns ingen som helst anledning att öka steglängden... Varför?
Det går inte fortare, du sätter en högre belastning på knä och höft.
Idealiskt är att sätta ned foten under knät. Inte längre fram Gärna att foten redan är på väg bakår vid nedsättandet fö
Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 08:41Klart du ska öka både frekvensen och steglängden! (Men inte genom att sträcka foten längre framåt eller sätta i den framför tyngdpunkten).
I takt med att du orkar skjuta ifrån mer och orkar hålla kroppen högre över marken (och inte sjunka igenom så myck
Klart du ska öka både frekvensen och steglängden! (Men inte genom att sträcka foten längre framåt eller sätta i den framför tyngdpunkten).
I takt med att du orkar skjuta ifrån mer och orkar hålla kroppen högre över marken (och inte sjunka igenom så myck
Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 19:35Tack för svaren! Som jag misstänkte är ökad frekvens att föredra... Räknade ut att mina nuvarande steg är ca 2.85 meter... och detta kanske kan bli 5 % bättre om jag tappar några kilo är jag uppe i 3 meter per steg. Om man dessutom ökar stegfrekvensen med
Tack för svaren! Som jag misstänkte är ökad frekvens att föredra... Räknade ut att mina nuvarande steg är ca 2.85 meter... och detta kanske kan bli 5 % bättre om jag tappar några kilo är jag uppe i 3 meter per steg. Om man dessutom ökar stegfrekvensen med
Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 20:06Stegfrekvens 77 är väldigt lågt och du bör definitivt jobba med stegfrekvensen. Men räkna med en lång inlärningsprocess. Det tar mycket längre tid att höja stegfrekvensen vid löpning än exempelvis att höja trampfrekvensen vid cykling. Man faller lätt till
Stegfrekvens 77 är väldigt lågt och du bör definitivt jobba med stegfrekvensen. Men räkna med en lång inlärningsprocess. Det tar mycket längre tid att höja stegfrekvensen vid löpning än exempelvis att höja trampfrekvensen vid cykling. Man faller lätt till
Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 21:15En sak som jag testade på senaste Göteborgsvarvet när jag hade sprungit 15-16 km och började känna i knäna var att just öka stegfrekvensen. Några kilometer senare hade jag inte längre ont i knäna, så det är definitivt värt att öka frekvensen.
En sak som jag testade på senaste Göteborgsvarvet när jag hade sprungit 15-16 km och började känna i knäna var att just öka stegfrekvensen. Några kilometer senare hade jag inte längre ont i knäna, så det är definitivt värt att öka frekvensen.
Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 21:46Ökad frekvens ger ökad fart med samma belastning. Och det sker direkt! Men tyvärr är det svårt att bibehålla detta mentalt, man faller direkt tillbaks i den gamla lunken så fort man tänker på annat. 🙁
Har testat detta en del på löpband i vinter för att
Ökad frekvens ger ökad fart med samma belastning. Och det sker direkt! Men tyvärr är det svårt att bibehålla detta mentalt, man faller direkt tillbaks i den gamla lunken så fort man tänker på annat. 🙁
Har testat detta en del på löpband i vinter för att