Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag menar att jag tidigare behövde springa i kanske 4:30min/km för att hålla 90steg/min. Nu kan jag hålla 90steg/min även på lägre farter säg 6min/km

Bytte Tempo mot hastighet nu, var lite fel ordval 🙂

Tack för er feedback! Ska definitivt träna på hög frekvenslöpning de närmaste veckorna och se vad som händer. Oavsett om de funkar eller inte måste vara bra träning eftersom de var så grymt jobbigt.

Kondis är en sak, löpekonomi är en annan. Vill du optimera dig som löpare behöver du tänka på bägge

Hejsan.
Jag undrar vilken stegräknare ni rekommenderar om man vill mäta stegfrekvens och steglängd. Eller är kanske en pulsklocka bättre.

I vilket fall som helst önskar jag få veta vilken/vilka stegräknare/pulsklockor som är mycket bra. Jag ska nämligen

Celine,

Har inte kikat i din dagbok så jag vet inte i skrivande stund hur mycket du springer.

Generellt sett så skulle jag säga att om du har planer på att ändra din livstil och känna att Ja jag kommer att springa runt 5 mil i veckan under överskådlig f

Snabba korta steg försöker jag tänka. Så snabbt jag blir riktigt trött så blir resultatet långa och tunga steg. När mitt knä börjar värka lite så vet jag att stegen blivit färre per minut. Ligger i piggt tillstånd på ca 95 i kadens.

Testa att springa i minimalistiska skor (eller barfota) så bör stegfrekvensen öka "naturligt". Åtminstone är det så för mig.

Fick nya numret av Idrott o Kunskap igår. Där finns en liten artikel om steglängd och frekvens. Visar sig att de flesta av de 150 bästa maratonlöparna på NY maraton hade en frekvens på 92 - 94, och att de snabbaste löparna var de med största steglängden.

Bra tips för att nöta in en ökad stegfrekvens är att träna cykling med kadensmätare och försöka ligga på 90+. Det smittar sedan av sig på löpningen.

De var något som ville ha exempel på steglängd och frekvens.

Enligt min polar 800cx ligger jag i spannet 89-94 i frekvens och steglängd på ungefär 117-135 cm i kilometertider mellan 3,35- till 4,45.
jag behöver väl inte förklara att man skall x med 2.