Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 23:13Förlåt Anders om jag ställer en kompletterande fråga på ditt ämne:
Det talas mycket om 180 steg i minuten eller 90-tempo som en målbild. Jag får en känsla av att ni menar att den frekvensen gäller oavsett fart vilket verkar ologiskt för mig!? Lägre frekv
Förlåt Anders om jag ställer en kompletterande fråga på ditt ämne:
Det talas mycket om 180 steg i minuten eller 90-tempo som en målbild. Jag får en känsla av att ni menar att den frekvensen gäller oavsett fart vilket verkar ologiskt för mig!? Lägre frekv
Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 23:40Håller man samma tempo så får man in den rytmen i kroppen och musklernas "minne".
Däremot så varierar jag steglängden väldigt mycket beroende på vad det är för pass jag kör. I betydligt större omfattning än jag varierar frekvensen i alla fall.
Håller man samma tempo så får man in den rytmen i kroppen och musklernas "minne".
Däremot så varierar jag steglängden väldigt mycket beroende på vad det är för pass jag kör. I betydligt större omfattning än jag varierar frekvensen i alla fall.
Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 23:50Det är som Håkan skriver, åtminstone vid all distanslöpning. Undantag vid sprint, då ökas väl även kadensen. Men annars är det steglängden som varieras. Stegfrekvensen/kadensen är i princip densamma oavsett tempo, och 180 steg per minut är en utmärkt nivå
Det är som Håkan skriver, åtminstone vid all distanslöpning. Undantag vid sprint, då ökas väl även kadensen. Men annars är det steglängden som varieras. Stegfrekvensen/kadensen är i princip densamma oavsett tempo, och 180 steg per minut är en utmärkt nivå
Quote from Funbeat user on 6 April 2010, 23:56De är helt klart välkommet att diskutera även annat som har med ämnet att göra.
Tänkte rapportera från min runda... 5 km med mål att hålla stegfrekvens över 85... De var ingen lek! Fick inte slappna av en sekund, så var riktigt jobbigt. Låg länge på 162
De är helt klart välkommet att diskutera även annat som har med ämnet att göra.
Tänkte rapportera från min runda... 5 km med mål att hålla stegfrekvens över 85... De var ingen lek! Fick inte slappna av en sekund, så var riktigt jobbigt. Låg länge på 162
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 06:47Jag har också testat öka frekvensen ett par gånger men jag tycker att pulsen stiger i takt med frekvensen och jag blir fort trött. Känns lite som att lära sig springa och andas pånytt 🙂
Är det alltså en vanesak detdär? Borde man ge det en chans genom att
Jag har också testat öka frekvensen ett par gånger men jag tycker att pulsen stiger i takt med frekvensen och jag blir fort trött. Känns lite som att lära sig springa och andas pånytt 🙂
Är det alltså en vanesak detdär? Borde man ge det en chans genom att
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 08:26Nej Harald; alltid 180 steg/min.
Kortare steg=långsammare - du ska alltså inte sänka kadensen för att springa långsammare utan även vid långpassen bör du hålla samma kadens!
Nej Harald; alltid 180 steg/min.
Kortare steg=långsammare - du ska alltså inte sänka kadensen för att springa långsammare utan även vid långpassen bör du hålla samma kadens!
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 08:31Anders; nu var det länge sedan jag tränade in detta och har därför inte använt stegräknaren på länge men då gällde:
Kadens mellan 89-94, steglängd mellan 0,95 (långpassen) - 1,15 (snabba 5-6 km)Första gångerna _är_ sådär jobbiga som du beskriver; man or
Anders; nu var det länge sedan jag tränade in detta och har därför inte använt stegräknaren på länge men då gällde:
Kadens mellan 89-94, steglängd mellan 0,95 (långpassen) - 1,15 (snabba 5-6 km)
Första gångerna _är_ sådär jobbiga som du beskriver; man or
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 09:45Jag har också försökt lägga om mitt steg så att jag kommer upp i 180 steg per minut. Var sjukt jobbigt i början och det gick bara när jag sprang med fullt ös. Allteftersom jag tränat på det lite nu och då under våren så har jag tydligt kunnat märka hur my
Jag har också försökt lägga om mitt steg så att jag kommer upp i 180 steg per minut. Var sjukt jobbigt i början och det gick bara när jag sprang med fullt ös. Allteftersom jag tränat på det lite nu och då under våren så har jag tydligt kunnat märka hur my
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 09:54Att man varierar steglängden mer än frekvensen märker man väl när man springer i backar. Det känns väldigt konstigt att sänka frekvensen drastisgt uppför o öka den drastiskt nedför, men väldigt naturligt att justera steglängden.
Men som jag skrev tidig
Att man varierar steglängden mer än frekvensen märker man väl när man springer i backar. Det känns väldigt konstigt att sänka frekvensen drastisgt uppför o öka den drastiskt nedför, men väldigt naturligt att justera steglängden.
Men som jag skrev tidig
Quote from Funbeat user on 7 April 2010, 10:01Erik, jag hoppas att du kan förtydliga vad du egentligen vill säga för när jag läser citatet nedan blir jag kluven.
"Allteftersom jag tränat på det lite nu och då under våren så har jag tydligt kunnat märka hur mycket lättare det går att röra benen i den
Erik, jag hoppas att du kan förtydliga vad du egentligen vill säga för när jag läser citatet nedan blir jag kluven.
"Allteftersom jag tränat på det lite nu och då under våren så har jag tydligt kunnat märka hur mycket lättare det går att röra benen i den