Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBackar: förlust eller vinst?
You need to log in to create posts and topics.

Vi hade boken Allmän Grammatik av Ljung&Ohlander när jag läste Franska A. Jag vet inte om jag skulle klassa den som bra men jag tog tentan. 🙂

Den verkar ju riktigt intressant, speciellt som jag har ett hum om alla språken som förekommer! Har du ett ex måntro?

Tre nya böcker på min boklista, funbeat är jättebra! (H:)

*kollar i bokhyllan*
Jodå, den står där. Den ger en ganska bra översikt över all möjlig grammatik. Den är väl möjligen lite "översiktlig" när det gäller t.ex. kasus. Det är fortfarande ett h-e att läsa tidtabeller i Finland. 😉

Off-off-topic kan jag rekommendera Språken och historien av Tore Jansson. Lättsam men korrekt och mycket intressant läsning om hur språken utvecklats under historisk tid.

Favoritradioprogrammet förtjänar en länk här:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=411

Tidtabeller i Finland? Aldrig försökt, vad är problemet? Tidtabeller var väl det ända jag kunde läsa i Kina och Japan... 😉

Hållplatsnamnen förändras, böjs, beroende på om man reser till eller från respektive hållplats...

Aj då, då kan det bli komplicerat!

Ljung & Ohlander är bra.

Elementa i generativ grammatik (Beskow m.fl) är kul om man vill ge sig på att bygga en språkmaskin eller bara är riktigt nördig.

Människans språk (Linell) går igenom allt man behöver veta om språket som socialt verktyg, kultur

Grammatik är ju inte direkt något som förändras på 10 år. Språkbruket kanske, men just det grundläggande tar ju lite längre tid på sig!

Jag ska kliva in i en välsorterad bokaffär och leta julklappar till mig själv i December! (t+)