Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBackar eller platt?
You need to log in to create posts and topics.

Vad säger Expertpanelen på FunBeat?

Ponera att jag önskar springa tröskelintervaller och ligga på en puls på 170-177, spelar det nån roll om jag väljer plattlöpning eller backar för att uppnå detta pulsintervall? Backar ger så klart mer styrka i muskulat

Klarar du pulsen i nerförbackarna?

Hur menar Du? I backar utomhus joggar jag ner för backen, och på hamsterband sänker jag bandet till 0% lutning samma sträcka som det gick uppför. Fel?

Oavsett så undrade jag om det var någon skillnad i sätten att uppnå önskat pulsspann? Om jag vill höja

Missade att det var löpband.

Skippa lutningen! Det är farten du är ute efter - jag skulle välja 1% lutning - eller kanske ännu hellre ute 🙂

Det är iaf min lilla åsikt!

Fast Christer, det var inte det jag ville veta. Att det är farten jag är ute efter. 🙂

Min fråga är kanske luddig och ingen förstår den?

"spelar det nån roll om jag väljer plattlöpning eller backar för att uppnå detta pulsintervall?"

Ja, jag tror det spelar roll. Enligt principen "Man blir bra på det man tränar" - om du vill bli höja tröskeln för att springa fortare på platten bör du akti

Jag är ingen expert på det här men det kanske t.o.m. är bra om du kör med lutning i ansträngningsintervallerna eftersom mjölksyretröskelhöjnngen sker perifert, alltså i musklerna. Med (måttlig) lutning så ökar du belastningen på de större musklerna (lår/s

Som jag ser det om det inte framgår ovan så beror det på hur du sen ska använda din nya mjölksyretröskel - i berg eller på landsvägen!

Tror det beror på vad du vill ha ut av träningen.

Om du har koll på vilken puls du bör ligga på under tröskelträning tror jag det spelar mindre roll så länge det är grenspecifikt.

Däremot kan intervaller i med-/motlut ha andra fördelar.

Om du har en ok