Quote from Catharina Brattlin on 13 January 2011, 10:12Christer, vilka muskler anser Du aktiveras vid uppförslöpning men som inte är engagerade i plattlöpning? Att muskler är aktiverade i olika omfattning beroende på var/hur man springer, det köper jag.
Mikael, min tanke är sån, men ville veta om jag tänker
Christer, vilka muskler anser Du aktiveras vid uppförslöpning men som inte är engagerade i plattlöpning? Att muskler är aktiverade i olika omfattning beroende på var/hur man springer, det köper jag.
Mikael, min tanke är sån, men ville veta om jag tänker
Quote from Elias Engqvist on 13 January 2011, 10:24Nja, jag uttryckte mig lite oklart. Det är väl samma muskler som används men förhållandet mellan hur mycket främre och bakre lårmusklerna används är ganska annorlunda på slät mark jämfört med brant uppförsbacke
Nja, jag uttryckte mig lite oklart. Det är väl samma muskler som används men förhållandet mellan hur mycket främre och bakre lårmusklerna används är ganska annorlunda på slät mark jämfört med brant uppförsbacke
Quote from Catharina Brattlin on 13 January 2011, 18:59Det där vet jag, Christer. 🙂
Tycker dock att det låter rätt konstigt att t ex hamstrings och vader skulle bli mer mjölksyretåliga om jag tröskelintervallar i backar (för att snabbt få upp pulsen) jämfört med quadriceps, när jag tränar på platten och dä
Det där vet jag, Christer. 🙂
Tycker dock att det låter rätt konstigt att t ex hamstrings och vader skulle bli mer mjölksyretåliga om jag tröskelintervallar i backar (för att snabbt få upp pulsen) jämfört med quadriceps, när jag tränar på platten och dä
Quote from Elias Engqvist on 13 January 2011, 19:17Håller inte med - tänk så här:
Kroppen hänger visserligen ihop men det hjälper inte mycket att träna biceps då du ska springa (för att vara extrem) Det spelar ingen roll hur bra biceps är på att transportera mjölksyra om du springer. Du kan lätt överföra
Håller inte med - tänk så här:
Kroppen hänger visserligen ihop men det hjälper inte mycket att träna biceps då du ska springa (för att vara extrem) Det spelar ingen roll hur bra biceps är på att transportera mjölksyra om du springer. Du kan lätt överföra
Quote from Funbeat user on 13 January 2011, 19:23Visserligen skulle du få upp pulsen snabbare och till en högre nivå om du springer i backe, men jag tycker att du skall köra dina s.k. tröskelintervaller på platten, om det är där dina tävlingar går.
Men förvänta dig inte att du första gångerna skall lyc
Visserligen skulle du få upp pulsen snabbare och till en högre nivå om du springer i backe, men jag tycker att du skall köra dina s.k. tröskelintervaller på platten, om det är där dina tävlingar går.
Men förvänta dig inte att du första gångerna skall lyc
Quote from Funbeat user on 13 January 2011, 19:33Hej Sylvia!
Ska försöka svara dig.
När du springer på platten så kan du/ska du hålla en högre fart än i backarna vilket leder till att "nervsystemet" lär sig att springa fort och du blir mer uthållig.
Backintervaller ger dig starkare ben och du blir m
Hej Sylvia!
Ska försöka svara dig.
När du springer på platten så kan du/ska du hålla en högre fart än i backarna vilket leder till att "nervsystemet" lär sig att springa fort och du blir mer uthållig.
Backintervaller ger dig starkare ben och du blir m
Quote from Catharina Brattlin on 13 January 2011, 19:45Absolut inte fel Christer! Det är nog bara jag som försöker försvara min förkärlek för backintervaller. 🙂 Men jag är med på hur Du menar.
Håkan, ovan vet jag inte om jag är. Brukar snitta i nedre delen av (förmodade) tröskelpulsintervallet (~170) på mi
Absolut inte fel Christer! Det är nog bara jag som försöker försvara min förkärlek för backintervaller. 🙂 Men jag är med på hur Du menar.
Håkan, ovan vet jag inte om jag är. Brukar snitta i nedre delen av (förmodade) tröskelpulsintervallet (~170) på mi
Quote from Elias Engqvist on 13 January 2011, 19:49Jag tror att om du kör 10 min uppvärmning och sedan springer tillräckligt fort så får du nog upp pulsen ändå.
Jag tror att om du kör 10 min uppvärmning och sedan springer tillräckligt fort så får du nog upp pulsen ändå.
Quote from Catharina Brattlin on 13 January 2011, 20:04Det tror jag också. Men återigen, min fråga handlade om det spelade nån roll vilket sätt man använde. Och hitintills kan jag bara konstatera att där inte verkar finnas någon fakta kring detta. Bara tyckanden. Och det är OK det också. 🙂
Det tror jag också. Men återigen, min fråga handlade om det spelade nån roll vilket sätt man använde. Och hitintills kan jag bara konstatera att där inte verkar finnas någon fakta kring detta. Bara tyckanden. Och det är OK det också. 🙂
Quote from Elias Engqvist on 13 January 2011, 20:07Jag läser din fråga för 3:e (4:e?) gången - jag kanske missförstod - menade du bara att springa i backe tills du uppnår tröskelpulsen och sen flyga iväg på platten? Jag, min dombom, trodde du tänkte springa i backe hela tiden!
Jag läser din fråga för 3:e (4:e?) gången - jag kanske missförstod - menade du bara att springa i backe tills du uppnår tröskelpulsen och sen flyga iväg på platten? Jag, min dombom, trodde du tänkte springa i backe hela tiden!