Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hmmm...

Anders säger:
Det första är: välj en backe som faktiskt ser rätt flack ut (15-25 grader).

Hasse säger:
10 grader är 17-18 %.
Av egen erfarenhet är det en rejält tuff backe.

25 grader borde alltså vara ca 42% lutning - rätt flack? 😉

Chocken i Idre är väl brantaste skidbacken i Sverige med sådär 48 grader, medan Väggen är på ungefär 45 grader. 20-25 grader är ungefär en svensk röd pist, och 10-12 grader de allra brantaste bilvägarna - då oftast skyltade med varning att de är väldigt b

För att ta ett exempel som många känner till, så stiger Lidingöloppets Abborrbacke 40 m på 500 m. Dvs 8 % och det motsvarar 4-5 grader.

Nu har förstås inte Abborrbacken en jämn stigning hela vägen, men man får ändå en bra uppfattning vad 8 % lutning är!

@Ulla, jag tänker att du kanske ska dubbelkolla med din PT om han verkligen menar 10 grader och inte 10%. Löpband anger väl oftast (alltid?) lutningen i %? Även 10% är ju riktigt, riktigt brant och jag tänker att han lagt in det mest som en styrkeövning.

Mmm... Jag gjorde samma fel som jag själv brukar påpeka för andra. Den backe jag rekommenderar ovan är helt korrekt påpekat -- en riktigt BRANT backe. ...skäms...

Underbar diskussion, som mer än väl visar att siffror och teorier plockar bort fundamentet - att träna benstyrkan i backe. 🙂

Om jag ska springa i en backe ute i det fria, med syftet att träna upp styrkan i benen, så tar jag en backe som ser lagom brant

Sylvia, det låter helt rätt! Att träna på känsla är bra och framförallt:
"De bästa träningspassen är de genomförda träningspassen"

Nja, det finns två sidor av backträning. Dels kan man betrakta backträning som en form av styrketräning för löpare - för träning av benstyrkan - eller så kan man betrakta den som en form av "interval training in disguise" (Frank Shorter). -- Fast den fyll

Absolut! Visst är det så! Jag använder backträning för båda de syftena.

Nu ville Ulla träna upp baksida lår, dvs styrketräna sig. Därav mitt svar. 🙂

Vill man träna upp baksida lår, så finns det enligt (blygsamma mig) ett fåtal övningar: en är styrketräning, en är löpning/styrketräning, en är löpning, och en sista är styrketräning: (1) Raka marklyft, (2) Löpning i hårt/hävande tempo uppför en brant bac