Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBackträning Stockholm
You need to log in to create posts and topics.

Backen bakom bruket är en blandning av grus o asfalt, inge bra med lvg hoj.
Ta en sväng till Italien eller något annat bra ställe så förstår du varför man åker dit för backträning...:)

Alpträning är nog inte den mest optimala träningen för att bli bra i svenska backar. Rent fysiologiskt så liknar det nog mer tempoträning på slät mark, där man precis som i längre stigningar ligger och nöter på jämn effekt nära sin tröskel. Svenska backar

Däremot kan jag tänka mig att alpträning är riktigt bra tröskelträning så jag tror inte att ett eventuellt alppass är helt bortkastat! Sen är det ju bra att var väl förberedd om man skulle halka över ett proffskontrakt och tvingas ut på dessa vägar...

I Alperna är det hög höjd. Det är bra (åtminstone ett tag). 🙂

tips på hur lägga upp backträning mottages

kör tills man spyr?
dela upp i flera set?
vad säger ni

både och 🙂

jag brukar köra 4 eller 8 minuter och sen vila 1 eller 2 - precis som vanliga intervaller, alltså.

utväxling?
hög eller låg?

det beror på backens lutning och intervallens längd, men oftast kör jag enligt modellen "ju kortare intervall desto tyngre växel"

Vila ordentligt så att du är pigg inför varje backintervall. Backträning är styrketräning samt hjärtträning, och ju hårdare du orkar köra i varje intervall, desto mer ger träningen

ok
tack för tipsen
ska köra vattentornet imorgonkväll

det är ju inte så att jag just vill bli bättre på backe utan mer för att få variation och att inte köra 9-10 mil som jag brukar

just nu är jag riktigt trött på ekerö/färingsö och behöver göra annat