Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBarefoot vs Shoes - my bias
You need to log in to create posts and topics.

Jag har de senaste dagarna varit involverad i en barfota-kontra-skobeklädd-diskussion på ett utrikiskt forum. Till slut lyckades jag formulera min syn på debatten, debattörerna och sakfrågan. Eftersom jag är nöjd med att äntligen kunnat sätta ord på det h

Tack för ett förhållandevis sansat och balanserat inlägg i debatten.

Apropå hjälpsam teknologi nystade jag i referenserna och hittade detta, som dock kanske inte har så mycket med fotbeklädnad att göra:
http://www.paulgraham.com/addiction.html

Välformulerat, Henrik. Det fyiologiska som möjligen kunde utgöra skillnaden mellan att springa bra i skor och att springa bra utan är att du automagiskt aktiverar en del bålmuskler och en del fot- och underbensmuskler i barfotafallet. Vilket möjligen gör

Bra skrivet. Håller med dig i stort och känner mig lite lätt träffad av det, jag kan själv spåra ur lite grann när jag diskuterar det här ämnet.

"Recently my hipster friends started running. Inspired by Born to Run, however, they spend more time quoting Barefoot Ted and explaining how shoe companies conspire against me, than actually running. They take every opportunity to bash shod runners for no

Jag tror att det är väldigt bra att lära sig springa barfota (eller i fivefingers). Om man sedan är barfota, har fivefingers eller har
vanliga skor under det mesta av sin träning och tävling spelar nog mindre
roll.

Att springa barfota är ett bra sätt

Bra skrivet !, ganska precis så jag känner inför allt barfotapredikande senaste tiden.

Tack, hörni. Skönt att läsa att anhängare från båda sidor av sakfrågan kan acceptera mina slutsatser.

Börje, jag citerar mig själv:

"Like many, I think that barefoot is good because it forces good running form. But you can run just as well in shoes. Why

Det vi ser nu är antagligen en övergångsperiod. Det handlar inte bara om löpning, utan om skokultur generellt.

En skokultur har vuxit fram där man tror att fötterna inte klarar sig så bra själva, utan att egentligen veta om det är så. En hel generation s

"Every now and again, they take their Garmin watch, their iPod, and put on their $150 Vibrams to waddle a mile or two. Before heading out the door, they are happy to remind me: “Henrik, you really should go natural”."

Det är väl därför jag är lite skepti