Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBarefoot vs Shoes - my bias
You need to log in to create posts and topics.

Till skillnad mot problem som ovana löpare i VFF eller barfota får?

Marcus,

om man är ovan löpare och börjar springa för mycket barfota så säger fotsulorna ifrån ganska snabbt. men efter någon dag kan du springa lite igen.

Är du ovan löpare och springer i VFF, Ecco Biom eller andra tunna skor, så säger vaderna ifrån, me

Är det inte lite tidigt att utesluta "belastningsskador" av VFF et al redan? Så många har inte sprungit så länge.

Objektivt HH, +5!

Blev igår utsatt för en skoförsäljande ortoped som inte kunde tänka sig att en skos uppbyggnad påverkar (läs försämra) gå/löpsteget. "En sko ska stödja och korrigera, det är dess uppgift". Sånt slipper vi förhoppningsvis i framtiden, oc

Grymt skrivet!

För mig handlar allt om hållning och löpsteg och då kan vff eller andra minimalistiska alternativ vara till stor hjälp på vägen.

"Men sedan kommer ofta en rejäl skada i form av knä, rygg eller liknande som tar månader eller år att läka."

Om det vore så att det ofta var så att det kom hemska skador som tar evinnerlig tid att läka för alla som springer i skor så tycker jag det är bä

2.50 klarar jag inte med raketer på ryggen, men målet är under 3.30 nästa Sthlm marathon i vff. Blandar fortfarande löpning i skor med löpning i vff och det är passen i skor som leder till smärta i mitt skadade knäligament. Men det är ju bara min iaktagel

Håller med Mackan.
Om man köper en skivstång och tränar med och får ont i ryggen är det inte skivstångens fel. Om man köper löpskor och tränar så hårt så man blir skadad så är det inte skornas fel. Man ansvarar för sin egen kropp och träning, jag tycker d

Marcus,

jag tycker nog att du har en rätt skev verklighetsuppfattning.

Hur stor del av de svenska joggarna tror du någonsin kommer att springa en marathon över huvud taget, och än mindre på under 3 timmar?

De flesta springer nog 4-8km i 6-8 minuters te

För all del: Mattias Jonson (jogg.se) ser ut att lyckas väl med sin satsning på anständig nivå, där en del tävling och en del träning sker barfota. Men exemplen duggar onekligen inte tätt.

Han bloggar på http://sub2h40min.blogspot.com/ .