Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBarefoot vs Shoes - my bias
You need to log in to create posts and topics.

> Men det fanns väl någon som hette Bikila som sprang rätt fort och långt barfota...

Jo, fast han föredrog skor, och sprang snabbare i dem. 😉

Såg att det var åtminstone någon som sprang maran i Kalmar i VFF, men det var nog inte på 2.50 och det var efter en stunds simning och cykling så det räknas nog inte.

Jämförelsen med skivstång haltar nog tyvärr. Jag skulle snarare jämföra med halskrage,

Jag skyller inte min skada på skorna då det är en gammal fotbollsskada. Dock verkar skorna framkalla ett sämre löpsteg hos mig som förvärrar symptomen. Många skador uppstår säkerligen av för snabbt ökad träningsmängd oavsett vad som sitter på fötterna.

Börje och Philip:

Vad jag försöker säga är att man bör nog ändå titta på om det är så kliniskt fritt från skador för barfotalöparna så måste dom satsa lite också och bevisa att det funkar bättre även då. Jag är rätt säker på att jag själv t.ex. skulle hå

Men Börje, om man följer trådarna i barfotagruppen så är det ju inte bara skadefria solskenshistorier precis. Stressfrakturer, Plantar Fasciit, vadproblem osv. Även det från personer som springer i måttligt tempo och måttliga distanser. Rekommenderar du d

"Många skador uppstår säkerligen av för snabbt ökad träningsmängd oavsett vad som sitter på fötterna."

Absolut!

Förstår absolut vad du säger Marcus. Det behövs fler exempel på folk som springer snabbt o långt i minimalistiska "skor". Jag försöker att köra tuffa pass även i vff o än så länge funkar det för mig, men vem vet hur det ser efter ett år eller liknande

Det är roligt att följa barfotatrenden, nu börjar det svänga. Alla har börjat tröttna på det eviga argumenterandet. Ett tag var det lika illa att ha skor med pronationsstöd som att ha ketchup på maten.

Sorry Lingling -orera skalla det naturligtvis vara!

Det finns alltid argument för och emot. För skor: Har hittills opererat ut 7 avbrutna slånetörnen ur mina X-talons, skor som enligt mitt synsett är minimala med hänsyn taget till mina förutsättningar. För mig blir det fler mil gjorda på detta sätt.

Mot s