Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 11:19Jag ser inte många som springer barfota obanat. Är det inte lite konstigt att det "naturliga sättet" att springa kräver onaturligt underlag? Eller är våra fötter gjorda för att springa på asfalt? 🙂
Jag ser inte många som springer barfota obanat. Är det inte lite konstigt att det "naturliga sättet" att springa kräver onaturligt underlag? Eller är våra fötter gjorda för att springa på asfalt? 🙂
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 11:32Men det skulle nog vara jäkligt kul! Stämmer dock inte in på min inriktning som f.n. är att öka.
Men det skulle nog vara jäkligt kul! Stämmer dock inte in på min inriktning som f.n. är att öka.
Quote from Lars Mörrby on 19 August 2010, 11:34Anna,
mina två bästa kompisar hade bägge stressfrakturer i vintras, och bägge springer med uppbyggda skor.
Jag tror inte alla blir skadefria av att springa barfota eller i VFF. Poängen i hela diskussionen är att det inte är bra att skydda fötterna FÖR m
Anna,
mina två bästa kompisar hade bägge stressfrakturer i vintras, och bägge springer med uppbyggda skor.
Jag tror inte alla blir skadefria av att springa barfota eller i VFF. Poängen i hela diskussionen är att det inte är bra att skydda fötterna FÖR m
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 11:37Magnus, det finns folk som springer barfota obanat. Har testat själv lite grann och det är förbannat kul även om det är lite lätt riskabelt. Å andra sidan, hur många är det som springer obanat i skor? En rätt liten del av de som springer skulle jag tro oc
Magnus, det finns folk som springer barfota obanat. Har testat själv lite grann och det är förbannat kul även om det är lite lätt riskabelt. Å andra sidan, hur många är det som springer obanat i skor? En rätt liten del av de som springer skulle jag tro oc
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 11:53FYI, sprang Kåseberga loppet förra helgen barfota. Visserligen den enda där som gjorde det but still.. Klart det går utmärkt med skor men jag gillar upplevelsen samt att slippa ha för mycket mellan mig och backen, vilket kan bli lite ostabilt när man kuta
FYI, sprang Kåseberga loppet förra helgen barfota. Visserligen den enda där som gjorde det but still.. Klart det går utmärkt med skor men jag gillar upplevelsen samt att slippa ha för mycket mellan mig och backen, vilket kan bli lite ostabilt när man kuta
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 12:07Olle, jag tror andelen som springer barfota obanat är betydligt lägre än de som springer asfalt (eller gatsten) barfota.
Orienterare springer förstås med "platta" skor. Orienterare får även de mängder med skador, gubbvad är en klassike.
Olle, jag tror andelen som springer barfota obanat är betydligt lägre än de som springer asfalt (eller gatsten) barfota.
Orienterare springer förstås med "platta" skor. Orienterare får även de mängder med skador, gubbvad är en klassike.
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 12:08Kåsebergaloppet, underlag
Asfalt: 28%
Grus: 45%
Gräs/Jord/Stig: 27%
Kåsebergaloppet, underlag
Asfalt: 28%
Grus: 45%
Gräs/Jord/Stig: 27%
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 12:30Är det helt enkelt inte frågoan om lika men ändå olika sportutövning?
Ni som kör BF/5F: Är ert högsta träningsmål att maxa på helmaran? Min gissning = nej eller få, mycket få.
Magnus H: Orienterare har väl i regel också klackskor på jobbet 40 h/vecka???
Är det helt enkelt inte frågoan om lika men ändå olika sportutövning?
Ni som kör BF/5F: Är ert högsta träningsmål att maxa på helmaran? Min gissning = nej eller få, mycket få.
Magnus H: Orienterare har väl i regel också klackskor på jobbet 40 h/vecka???
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 12:34Anders, så vad man springer med för skor spelar ingen roll för ev. skador, utan det är vad man går med på jobbet? Det är ju en ny vinkel. 🙂
Anders, så vad man springer med för skor spelar ingen roll för ev. skador, utan det är vad man går med på jobbet? Det är ju en ny vinkel. 🙂
Quote from Funbeat user on 19 August 2010, 12:37Mitt mål är att maxa på halvmarathon och sub 40 på milen. Om jag bara kör i skor så kommer det inte gå vägen med mitt knä. Tror nog att många barfota/minimalistiska löpare har samma målsättning som skofolket
Mitt mål är att maxa på halvmarathon och sub 40 på milen. Om jag bara kör i skor så kommer det inte gå vägen med mitt knä. Tror nog att många barfota/minimalistiska löpare har samma målsättning som skofolket