Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBarefoot vs Shoes - my bias
You need to log in to create posts and topics.

Jag går nästan alltid barfota hemmavid, iaf så länge golven inte är iskalla, men ute vill jag ha mina tevor, flipflopps som fladdrar omkring på fötterna avskyr jag, och platta skor är jag inte heller förtjust i. Foten instängd på ett obekvämt sätt. Barfo

Sylvia, håller helt med dig. Dessutom borde väl du känna igen varningssignalerna vid det här laget? 😉

Olle, skönt att vi är överens för en gång skull. 😉

Ja, visst känner jag igen varningssignalerna, men är det något jag har blivit stark i av allt fotrehabande så är det just fötterna och underbenen. Så, inget ont som inte har något gott med sig.

@Lingling När jag var ung (=jättelänge sedan) ägnade jag mig tämligen seriöst åt gruppaktiviteten basket. Basket är rörelser och accelerationer i alla riktningar som finns. Det utfördes då i de nyligen återigen populära Converse All Star, oftast modellen

Hur gör ni på vintern? Vad är temperaturgränserna för barfotalöpning respektive oskyddandemenändåskyddande fotbeklädnader? Har ni dubbar i "fingervantarna"? (jag har sprungit sedan 1981 och trodde barfota löpning var ett skämt, utom i vissa speciella fall

Per: Det beror på längden på passet. Ju längre jag springer, ju kallare kan jag stå ut med. Det kanske låter konstigt men har jag ordentligt med kläder på resten av kroppen så fryser inte fötterna efter några kilometer. Det handlar inte heller om att de d

Kyla.
Har aldrig frusit om fötterna oavsett temperatur. Om fart tillräcklig.

Har jag sprungit så har det varit OK barfota på riktigt ner till -10. Nu är jag lite mjäkig, så när det är kallt kräver jag vindstilla och molnfritt. Även om man tar sig fram i

Kyla.
Har aldrig frusit om fötterna oavsett temperatur. Om fart tillräcklig.

Har jag sprungit så har det varit OK barfota på riktigt ner till -10. Nu är jag lite mjäkig, så när det är kallt kräver jag vindstilla och molnfritt. Även om man tar sig fram i

Jag får problem av att gå i flip-flop, men inte barfota. I flip-flop har min fot ett annat rörelsemönster än om jag går barfota. Sedan beror det naturligtvis på vilken typ av flip-flop jag har på fötterna.

Jag har helt slutat gå i sådana och har inga so

Om kyla; så studerade man polarforskare och kom fram till att de höll sig varma om händerna när de hade ngt de skulle göra med händerna, då klarade de lägre temperaturer än om de bara gick med oskyddade händer eller tunna vantar/halvvantar utan någon appa