Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En artikel av Dennis G Driscoll som diskuterar skillnad och skaderisker mellan att springa med och utan skor. Den ursprungliga artikeln, på Engelska, finns här: http://www.coachr.org/barefoot_running.htm

Nedan kommer en översättning till Svenska. Har bar

Har du några exempel på (världs-)elit-löpare som springer utan skor? I huvudsak är jag nyfiken på tävlingssammanhang eftersom >4% minskad syreåtgång torde putsa till de flesta världsrekord ordentligt.

Nej, jag har inga exempel på elitlöpare, men jag tycker det är en intressant artikel främst ur skadesynpunkt.
Jag håller med om att 4,7% är oerhört mycket och borde setts i resultatlistorna.
Å andra sidan springer eliten i skor som är väldigt tunna och

Jag är en smula tveksam till silverkulelösningar som bryter mot alla konventioner. Vidare är jag fullständigt övertygad om att fördelarna som man talar om i artikeln härstammar ur ett effektivt och riktigt steg. Detta diskvalificerar vissa skomodeller men

Man skulle ha velat se t.ex. i den engelska texten vilken forskning som avsågs. Ibland tar auktoriteterna forskning lite ur sitt sammanhang när de sätter ihop denna sortens tesdrivande tankar.

(Det skojigaste exemplet jag sett var när europeiska kostråd

Förutom Abebe Bikila så var det ju en skotte (tror jag) som kutade 100/200 och var typ näst bäst i världen. Fick alltid stryk av Pietro Mennea sista tre metrarna...hehe. Undrar om han inte hette Wells. Ref Mennea så måste det ha varit på slutet av sextiot

Zola Budd hade också lite framgångar - framförallt tills hon fick skosponsor och började springa med skor...

Jag tänkte mig lite mer aktuella exempel?

De får skosponsorer betydligt tidigare i karriären idag.

... och ändå blir världsrekorden bättre och bättre?