Quote from Funbeat user on 21 October 2009, 11:13Hur skulle de bli sämre? 😉
(Men man kan ju jämföra årsbästa).Men om det t o m finns regler om att man måste ha skor i de flesta sammanhang lär det bidra, och använder alla skor så blir rekorden bättre iaf ... och rekordskorna kanske som nån skrev är rä
Hur skulle de bli sämre? 😉
(Men man kan ju jämföra årsbästa).
Men om det t o m finns regler om att man måste ha skor i de flesta sammanhang lär det bidra, och använder alla skor så blir rekorden bättre iaf ... och rekordskorna kanske som nån skrev är rä
Quote from Funbeat user on 21 October 2009, 11:23"och rekordskorna kanske som nån skrev är rätt tunna"
Precis. Att likställa alla skor är därför det stora felet i artikeln. Utan att ha detaljstuderat varken artikeln eller underlaget skulle jag inte bli förvånad om skogrupperna till stor del bestod av 1
"och rekordskorna kanske som nån skrev är rätt tunna"
Precis. Att likställa alla skor är därför det stora felet i artikeln. Utan att ha detaljstuderat varken artikeln eller underlaget skulle jag inte bli förvånad om skogrupperna till stor del bestod av 1
Quote from Funbeat user on 21 October 2009, 11:40"Eftersom skofoten är mer uppåtvinklad vid isättningen än den bara foten ...."
Det var väl en generalisering som heter duga?
Så midfoot- och forefootstrikers räknar de inte, eller hur tänker de här? Det finns ju tt om löpare som inte sätter i hälen förs
"Eftersom skofoten är mer uppåtvinklad vid isättningen än den bara foten ...."
Det var väl en generalisering som heter duga?
Så midfoot- och forefootstrikers räknar de inte, eller hur tänker de här? Det finns ju tt om löpare som inte sätter i hälen förs
Quote from Funbeat user on 21 October 2009, 11:43Barfotalöpning kanske är bra för vrister, höfter och knän etc, men jag tror de flesta med mig är lite skeptiska när det kan ligga glas och annat vasst där man springer, eller vintertid. Så nån form av skyddande sula tror jag de flesta gärna har - och jus
Barfotalöpning kanske är bra för vrister, höfter och knän etc, men jag tror de flesta med mig är lite skeptiska när det kan ligga glas och annat vasst där man springer, eller vintertid. Så nån form av skyddande sula tror jag de flesta gärna har - och jus
Quote from Elias Engqvist on 21 October 2009, 12:12Kjelle: Jag hittade Wells i wikipedia men det står inget om att han sprang barfota!?
http://en.wikipedia.org/wiki/Allan_Wipper_Wells
Kjelle: Jag hittade Wells i wikipedia men det står inget om att han sprang barfota!?
Quote from Funbeat user on 21 October 2009, 12:18På bushmännens tid fanns inte hårda asfaltsvägar (med glassplitter på) utan man sprang på mjuk terräng, de rötter & stenar m.m. som fanns tålde man pga tjockare hud. Så jag tror nog ändå man som klen 2000-tals-människa behöver lite mer skydd mot vassa/ojä
På bushmännens tid fanns inte hårda asfaltsvägar (med glassplitter på) utan man sprang på mjuk terräng, de rötter & stenar m.m. som fanns tålde man pga tjockare hud. Så jag tror nog ändå man som klen 2000-tals-människa behöver lite mer skydd mot vassa/ojä
Quote from Lars Mörrby on 21 October 2009, 12:51Markus,
testa ett par Vibram fivefingers: http://www.head2foot.se/fivefingers/
Finns tex på Naturkompaniet.
/B.
Markus,
testa ett par Vibram fivefingers: http://www.head2foot.se/fivefingers/
Finns tex på Naturkompaniet.
/B.
Quote from Funbeat user on 21 October 2009, 14:24Det var nästan fler färgade påståenden än det gick att räkna i den artikeln, allt under en vetenskaplig täckmantel.
Intressant att det stod att både barfotalöpare och löpare med skor landar på hälen initialt, endast en skillnad i isättningspunkt i sidled
Det var nästan fler färgade påståenden än det gick att räkna i den artikeln, allt under en vetenskaplig täckmantel.
Intressant att det stod att både barfotalöpare och löpare med skor landar på hälen initialt, endast en skillnad i isättningspunkt i sidled
Quote from Lars Mörrby on 21 October 2009, 15:40Jag tycker man har läst liknande saker på väldigt många platser, nu senast i Christopher McDougalls "Born to Run".
Det viktiga är inte att alltid springa barfota eller i VFF, utan att man minskar skaderisken om man springer som om man sprang barfota. Ett
Jag tycker man har läst liknande saker på väldigt många platser, nu senast i Christopher McDougalls "Born to Run".
Det viktiga är inte att alltid springa barfota eller i VFF, utan att man minskar skaderisken om man springer som om man sprang barfota. Ett
Quote from Funbeat user on 21 October 2009, 15:51Det skulle inte förvåna mig om det finns undersökningar som visar på det. Frågan är vem som betalt för dem och om de visar nåt annat än att "med denna löpstil är det bäst med en rejäl dämpning". En löpstil som kanske blivit inlärd med just dämpande skor.
Det skulle inte förvåna mig om det finns undersökningar som visar på det. Frågan är vem som betalt för dem och om de visar nåt annat än att "med denna löpstil är det bäst med en rejäl dämpning". En löpstil som kanske blivit inlärd med just dämpande skor.