Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Att man bör springa med en, för sina förutsättningar, vettig teknik håller de flesta med om. Detta innefattar lätta, snabba steg med landning under kroppen. Steget till barfotalöpning som det enda rätta, sanna och äkta är såklart större. Jag får lite foli

Börje, du har både rätt och fel om betraktelsen av löpare en bit in i ett lopp. Att hällandarna blir fler längre bak i loppet stämmer säkert, men tyvärr så stämmer det nog inte att kateriskt säga att de som kommer först landar på mellanfoten. Sanningen är

Och för att haka på mitt eget inlägg, med hällöpare i stor majoritet världen över så klarnar ju löptekniksivrarnas påstående om den skadebenägna hälisättningen.

Flest hälisättningslöpare.
Flest skador. Full naturligt.

Men har de procentuellt en högre sk

Jag kan bara tala för mig själv och jag kan springa betydligt längre och utan att få ont efter att jag ändrade mitt löpsteg från att landa på hälen till att landa mer mitt på foten. Jag gjorde en löpstegsanalys på Aktivitus i somras, och Mattias verkade r

http://www.statemaster.com/encyclopedia/Allan-Wells
Du har absolut rätt Christer..(Tack för tipset..)...han hade dojor på fötterna MEN HAN ANVÄNDE ALDRIG STARTBLOCK.....hoppsan sa.!!?sprinter på 100 å 200 i världsklass..vilken Nisse. Efter ett antal tävli

Surfade omkring utifrån Eriks länk ovan, och hittade följande från 2004 om löpekonomi rent allmänt. http://pubmed.v/15233599

En tabell inuti artikeln noterar bl.a:

Factor Description for better running economy
------- ---

Fick nya Runners World i dag och Colting verkar också sträva efter att springa barfota, eller så nära detta som det är möjligt. 🙂

--> Johan X: (t+)

En snabb sökning på vetenskapliga studier verkar dock tyda på att det sker lite forskning.

Journal of Biomechanics ISSN:00219290
2009 vol 42 #13 sida:2081-2088
Morio, C et al.
Title: The influence on footwear on foot motion during walking and running

Nu vet jag inte hur många av er som tittat närmare på fötter som gått barfota hela livet ... men jag kan avslöja att det fötter vi har ser inte likadana ut. O då tänker jag inte just på tårnas spretning, utan på fotsulan. Den mm-tumma o mjuka hud vi har ä