Quote from Bjarne Lewin on 21 October 2009, 22:14Artickeln var ju helt underbar att läsa, tyvärr så fattades en del information som behövs för att jag ska kunna tro på den.
Hur hade de kommit fram till allt detta om hur foten rör sig? Med olika metoder får man olika resultat. Vad sprang skolöparna i fö
Artickeln var ju helt underbar att läsa, tyvärr så fattades en del information som behövs för att jag ska kunna tro på den.
Hur hade de kommit fram till allt detta om hur foten rör sig? Med olika metoder får man olika resultat. Vad sprang skolöparna i fö
Quote from Funbeat user on 21 October 2009, 23:41Artikeln som Tord refererade (Morio 2009) handlade delvis om sandaler. Man hade satt referenspunkter (små reflexer?) på olika ställen på foten och skon, och behövde väl då ha vissa punkter på foten frilagda ända in till huden även om man hade "skor" (lede
Artikeln som Tord refererade (Morio 2009) handlade delvis om sandaler. Man hade satt referenspunkter (små reflexer?) på olika ställen på foten och skon, och behövde väl då ha vissa punkter på foten frilagda ända in till huden även om man hade "skor" (lede
Quote from Funbeat user on 21 October 2009, 23:45Detta inlägget tyckte jag var intressant om hur skorna påverkat oss:
http://www.marksdailyapple.com/flat-feet-treatment/
Detta inlägget tyckte jag var intressant om hur skorna påverkat oss:
Quote from Funbeat user on 22 October 2009, 08:28Runt 32 barfota kilometrar per dag:
http://running.competitor.com/2009/10/features/born-to-run-and-then-some_6310
Runt 32 barfota kilometrar per dag:
http://running.competitor.com/2009/10/features/born-to-run-and-then-some_6310
Quote from Funbeat user on 22 October 2009, 09:21Det var en lite mer nyanserad artikel i New York Times den 21/10.
Ett klipp sammanfattar lite vad jag känner för barfota/minimalistisk löpning:“On the one hand, no one has yet published a study on whether barefoot running is better for you — the eviden
Det var en lite mer nyanserad artikel i New York Times den 21/10.
Ett klipp sammanfattar lite vad jag känner för barfota/minimalistisk löpning:
“On the one hand, no one has yet published a study on whether barefoot running is better for you — the eviden
Quote from Funbeat user on 22 October 2009, 09:39Efter att ha tänkt -- det tjänar knappast nåt till att söka efter svar hos vetenskapen. Löpning i form av teknik verkar för svårt för vetenskapen att studera, liksom att hälsa eller frånvaro av skador också är svårt att studera.
Argument som "ingen har k
Efter att ha tänkt -- det tjänar knappast nåt till att söka efter svar hos vetenskapen. Löpning i form av teknik verkar för svårt för vetenskapen att studera, liksom att hälsa eller frånvaro av skador också är svårt att studera.
Argument som "ingen har k
Quote from Lars Mörrby on 22 October 2009, 09:44Johan,
börja med att skaffa dig ett par fivefingers och testa, antingen ute en dag när det är lite varmt och soligt, eller också på ett löpband på nåt gym. Men ta det lugnt första gången - max 10-15 minuter.
Det var kanske många år sedan dina fötter spra
Johan,
börja med att skaffa dig ett par fivefingers och testa, antingen ute en dag när det är lite varmt och soligt, eller också på ett löpband på nåt gym. Men ta det lugnt första gången - max 10-15 minuter.
Det var kanske många år sedan dina fötter spra
Quote from Funbeat user on 22 October 2009, 12:36Till alla er ( ni var ju ens påtänkta ) med dåligt minne:
På 40-talet hade vi barn väldigt sällan skor på sommartid.
Men vi sprang.
När skolan skulle börja fick min mor fila av ett antal mm extrahud.
Fick ej på mig skorna.
Nån regel sa att man skulle ha
Till alla er ( ni var ju ens påtänkta ) med dåligt minne:
På 40-talet hade vi barn väldigt sällan skor på sommartid.
Men vi sprang.
När skolan skulle börja fick min mor fila av ett antal mm extrahud.
Fick ej på mig skorna.
Nån regel sa att man skulle ha
Quote from Funbeat user on 22 October 2009, 12:45Bevisligen klarar sig många människor utan skor - när vädret tillåter.
Och hygien, tror att många bara fötter i relativt små utrymmen ökar spridningen av både det ena och det andra - fotvårtor t ex.
Bevisligen klarar sig många människor utan skor - när vädret tillåter.
Och hygien, tror att många bara fötter i relativt små utrymmen ökar spridningen av både det ena och det andra - fotvårtor t ex.
Quote from Funbeat user on 22 October 2009, 13:01För egen del är jag tveksam om jag skulle vilja vara utan skornas dämpning eftersom jag springer på utsidan av foten och lätt får inflammation i lilltån av belastningen.
Mina gamla bananformade skor--antagligen av igentorkning-- med nedsjunkna hälar är
För egen del är jag tveksam om jag skulle vilja vara utan skornas dämpning eftersom jag springer på utsidan av foten och lätt får inflammation i lilltån av belastningen.
Mina gamla bananformade skor--antagligen av igentorkning-- med nedsjunkna hälar är