Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

För mig "lossnade" när jag en gång i slutet på passet testade att simma i så lungt temp som möjligt en längd. När jag gjorde det insåg jag att jag inte allas blev anfådd som vanligt så jag simmade en till, och en till och en till... Nästa pass kunde jag k

Jag kan simma i lugnt tempo 100-200m utan att stanna och vila. Men då går det väldigt långsamt. Jag får liksom inget flyt i simningen utan det blir ett uppehåll varje gång jag skall andas.

"För att bensparken ska direkt påverka framdrivningen, måste foten böjas bakåt, så att den fungerar som en simfena. Många motionärer är så stela i fotlederna, att foten i stället pekar åt sidan och fungerar som en broms!"

Frisim är både armtag och benspa

a

Crawlkurs har jag funderat på att gå. Det som gör mig tveksam är att jag har dåliga erfarenheter av simträning och simtränare i allmänhet. De simträningar jag tittat på har mest bestått i att tränaren står vid kanten och typ skriker ut: "4x100 fritt", oc

En kort fråga.
Paddels, vad är de bra för? Har precis googlat mig fram till svaret och det är styrka i armarna... man kanske ska vara lite mer aktiv än lat och bara fråga 😉 men ja, de verkar ju praktiska och tror faktiskt jag behöver...
Tittade på Wiggle

Ice-Man (och ni andra): Det är ju stor skillnad på olika simtränare, gäller att hitta den som är rätt för just dig. Igår smyglyssnade jag på en mkt ung man som undervisade andra mkt unga personer i crawl, han var väldigt pedagogisk. Så nu blir det torsdag

Paddlar hjälper till att känna så att man sticker i handen korrekt. för flakt så plaskar det och för brant så släpper paddeln från handen.
Man kan med fördel bara spänna fast paddeln över fingrarna så att den sitter lite löst, då känner man ännu bättre om

Paddlarna hjälpte mig att få upp farten så mycket att jag kunde få rätt på andningen i början. Enligt utsago kan det också ge en lite tips på hur man drar handen bakåt också om man skippar dolmen. Blir det för mycket tryck nedåt så sjunker benen direkt.

Om man drar rätt så är paddel bra. Drar man fel kan man lika gärna sitta i bubbelpoolen. Som Robert T skrev så om man har paddeln löst åtsatt så känner man lättare om man drar rätt.