Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag hade uppenbarligen TUR med min crawlinstruktör. Han betonade verkligen att man INTE skulle låta benen gå som en elvisp och att man inte skulle ta i så och att man skulle andas UT massor och låta luften komma in av sig självt i rörelsen.

Synd bara att

Det är inte helt lätt att sakna ner på bensparkandet tycker jag. Om jag minskar farten på benen så blir det nästan att jag står still och då tappar jag flytet i simningen. Det känns som 70% av framdrivningen kommer från benen och 30% från armarna fast det

Ice Man: Simma med dolme - dvs bara armar en sträcka - tex 200m och ta tid och jämför med tiden då du simmar normalt... Du kan få en överraskning. Du kanske borde träna på att simma med bara armarna?!

>"Jag vill ju lära mig rätt teknik, det är ju därför man går en kurs."

Rätt och fel, det är frågan...

Om du frågar en instruktör som lär ut enligt traditionella metoden (om sådan nu finns), så är det NATURLIGTVIS den rätta metoden.

De som förespråkar

Jag tränar mycket med dolme - det är armar som tar mig fram, när benen ska var med - oops det går långsammt men det är troligen bara jag 🙂

Hur använder man en dolme? Vart ska man ha den nånstans?

Man placerar dolmen mellan låren för att ge armarna större belastning samtidigt som benen hålls flytande.

Dolmar av plast kan vanligtvis fyllas med vatten i olika mängd så att flytförmågan hos dolmen regleras, och simmaren upplever då skillnaden genom a

För att klargöra ytterligare: Man använder alltså dolmen för att inte behöva använda fötterna/benen. Benen/fötterna flyter ändå och man rör inte dom. Man kan koncentrera sig på övriga kroppen.

Fattar inte riktigt, ska man alltså ha dolmen på högkant med den smalare "midjan" mellan låren? Lossnar den inte och flyter upp väldigt lätt?

Du ska hålla ihop benen istället för att vifta med dem. Det funkar alldeles utmärkt. 🙂