Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBehöver jag backträning?
You need to log in to create posts and topics.

Behöver alla backträning eller endast om man springer plant i vanliga fall?
Kör nästan endast i mer eller mindre kuperade slingor. Exemple Skatås 5:an, 8:an och milen.

När du skriver "behöver alla" så blir jag lite nyfiken på vad du menar?

Vad man "behöver" beror ju på målet.

Om målet är att springa LL så har jag förstått att backträning nog kan vara bra även om man springer normalkuperat.

Om målet är bara att komma

Springer du i backar får du större och starkare muskler. Lyckas du syresätta dem blir du snabbare. Det tycker jag låter bra men någon annan kanske tycker att det är en nackdel.

Just nu är målet att klara GöteborgsVarvet under 2 timmar utan stopp!

Backträning är antagligen den bästa träningen för att öka löpstyrkan. Jag tror alla tjänar på det, även om du inte ska springa massa backar normalt.

Backträning är ju jätteskoj annars också, varför skulle man vilja missa det!?

Hur lägger ni upp ett pass med backträning? Är ju nybörjare och har inte riktigt förstått hur man "gör" det. Vad för slags backe, vilken fart, hur många gånger osvosv...

Oftast kör jag 10 * 400 m halvflack elljusspårbacke. Börja dock med t ex 3 * 400 m förutsatt att du löptränat ett par år. Om inte undvik backträning.

Lars, Richard gav dig nog svaret. Du behöver ha tränat längre innan du ger dig på backträning.

Dessutom, för två timmar på Göteborgsvarvet behövs det inte. Det är inte mycket till backar där att man behöver bli snabb uppför dem. Ta det lungt där istället

Lars, du får din backträning när du springer Skatås-milen.

Tack då strycker jag backträning. Kommer att testa intervall istället. Bara förkylningen släpper.