Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBehöver jag backträning?
You need to log in to create posts and topics.

Samma sak där, bör undvikas om du inte har ett par års regelbunden löpträning tidigare.

Lars:

Blev ju ungefär de samma svar jag gav dig igår. 😉

Gör du som mig, skit i "Backträningen" och sök upp extra backar under löppassen istället.

Rickard, varför inte köra intervall förrän man tränat ett par år?
Andra säger att det är bästa sättet att få upp tempot...

Muskelfästen, senor, skelett m m behöver stärkas först. Se Lore of Running av Tim Noakes.

Detta med intervaller och backträning har vi diskuterat tidigare, och jag fattar ff inte varför man inte skulle kunna variera sin löpträning med såna pass trots att man är novis. Finns det någon fakta som säger att man skadar sig om man börjar "för tidigt

Backträning och intervaller är två typer av träning som ställer mycket stora krav på muskler och senor. Intervaller med sina snabba fartökningar och höga fart, backträning med sin explosivitet och belastning pga hävstångseffekten på bla hälsenor, vder sam

Tack, Sebastian.

Är med på att har man inte tränat löpning regelbundet alls så kommer skadorna om och när man går på sån träning. Min fundering gällde mer varför många rekommenderar dylik träning först efter ett år eller två av löpning. När det bevislige

Seb, jo, en del menar att en nackdel finns. Backlöpning är inte en "naturlig" löpposition. Man springer ju inte som man gör i backar där det är slätt (då skulle man falla framåt med knäna först! 🙂 ). Det är nog med backträning som med annan optimerad tr

Sylvia, jag gör en drastisk jämförelse: Jag har ibland träntat cykel utan hjälm och det har funkat bra (nu har jag dock nästan alltid hjälm).

Risken att bli skadad av att springa intervaller i förhållande till nyttan är för stor om man inte har en solid

Men hallå!
Det finns backar och sedan finns det BACKAR, och precis som med all annan träning så börjar man försiktigt!!! Eller hur! Välj din backe i förhållande till erfarenhet och styrka, ingen tjänar på att välja brutala, lodräta väggar att klättra uppf