Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBehöver jag backträning?
You need to log in to create posts and topics.

Hans, så tycker jag också. (t+)

Richard, jag fattar. Å andra sidan kan en "solid grund" förmodligen också innefatta en del löpning+annan träning i kombination, misstänker jag. Som gör att man ändå är byxad att klara intervaller och backträningar utan ska

Främst långvarig löpning är viktig då. Visst all träning och lek samt jobb man hållit på med tidigare har betydelse. Långsiktigt blir den relativt färske löparen bättre utan intervaller. För då kan veckomängden hållas högre, o s v.

Sven: Det är första gången jag hör det argumentet. Backträning är nog den enda löpspecifika styrketräningen en löpare kan göra om man inte räknar med löpskolning.

Styrketräning på t ex gym (leg curls etc) simulerar inte löpning och ger i princip endast e

Är det inte en lite överdriven respekt för backträning och intervaller? Har hållit på mycket med bollsporter och där är det intervaller eller fartlek mest hela tiden.

Har även kunnat följa mina söner i handboll, fotboll, ishockey och innebandy. Inga ska

Jag tror att nyckeln ligger i uppvärmningen. Det slarvas väldigt med med det, kanske ffa bland "nybörjare".

Tricket är att träna, och sedan lägga in lite fler varianter på träning.
Endorfiner ska inte underskattas.

Jag tror också dålig uppvärmning är en orsak. Min erfarenhet från bollsporter är att där kommer ofta "uppvärmningen" in som en naturlig del genom att deltagarna småjoggar omkring och dribblar och har sig innan tränaren kör igång med den riktiga "uppvärmni

Det är ju skillnad på backträning och backträning också! Tidigare har jag alltid blivit seg eller skadad då jag kört backträning, och därför undvikit det helt under en lång period. Tills jag började tänka med hjärnan!

Den backträning jag kört tidigare h

Muskelbristningar är väl ganska vanligt bland bollspelare.

Kim: Håller helt med dig. Jag tror också att backträning och intervaller är helt OK även för en motionär och nybörjare som jag. Bara jag anpassar träningen efter mina förutsättningar och inte är så strikt över hur träningen utförs utan tillåter mig att "f