Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBehandling skavsår
You need to log in to create posts and topics.

Fick efter mitt senaste långpass (sista innan Sthlm M) en stor blåsa på ovansidan av vänster lilltå (Har ej haft problem med blåsor tidigare. Gissar att det i detta fall kan bero på sluttande landsvägslöping...). Hur som helst så lossnade blåsan dagen eft

För att det ska läka så smidigt som möjligt hade jag haft ett plåster (som sitter bra) på så fort jag hade haft skor och strumpor på mig, gått barfota inne så mycket som möjligt och då utan plåster.

Obs! Se till att såret har ett förband om du inte är i

Hej,

Det bästa är om du kan torka ut såret så fort som möjligt. Vad det gäller förebygga eller förhindra nya så använder jag själv vanlig idrottstejp "skadetejp".. vit rulle i tyg som finns i alla sport affärer.. enkelt att tejpa på fötter när dom är to

Kan man göra något för att skynda på "torkprocessen"? + Om det inte hinner läka innan Maran, är det bättre att tejpa än att lägga på Compeed eller liknande (alltså under själva loppet)?

Hej,
Givetvis torkar det ju fortare snabbare om du undviker skor å strumpor.. 🙂 troligen kommer det att vara hyfsat läkt till loppet och då borde det räcka att du tejpar..vilket jag då föredrar.. men förslagsvis så testar du med tejp nån vecka innan lopp

Jag har aldrig tejpat mig, har däremot gjort av med otroligt många compeedplåster. :@ dom lossnar ju hela tiden!!! (fast det gör ju "vanliga" plåster osså på mina fötter)

Ska helt klart testa "tejp" nästa gång det behövs (hoppas bara att det inte blir ik

Ett gammalt beprövat knep på en blåsa efter tävling eller träning var att dra en bomullstråd genom densamma.
Se till att nål + tråd är ren.

Gamla sår tejpar jag.

Nya, då blir det Compeed.
Om jag nu skall fortsätta springa.

Har haft samma Compeed 3 dygn

K-G, mitt sår är nytt, vad rekommenderar du: Compeed och fortsätta träna "som vanligt" inför Maran eller avstå från löpning några dagar tills såret läkt en aning.

Är det öppet med irritationsmoment - Compeed.
Ser ju inte såret framför mig.

Kan du tejpa det och efter träning kan dra bort densamma så tejpa.

Är du orolig för att såret skall gå upp - Compeed.

PS. Har du olika storlekar på dina skor - ta de största.

Ja, det är helt öppet, typ "köttsår". Låter som att det är bäst med Compeed så att det går att fortsätta träna. om det inte läker, kanske ta en viloperiod EFTER maran för att läka...