Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBenstyrka
You need to log in to create posts and topics.

Jag har ibland sett att benstyrkan inte har betydelse för en cyklist.
Men gäller det även backar? Jag upplever nämligen att de flesta
Tycks trampa "lättare" än mig när det lutar uppför.
Vad göra - gå ner i vikt, träna på gym, eller skaffa annan utväxling?

Cykla mera i backar?

Visst har benstyrkan betydelse. Det är ju med benen - ffa musklerna quadriceps - man trampar med!

Dom musklerna tränar man bäst genom att ... cykla.
Sen skadar det inte att vara lite lättare förstås!

Bra trampteknik gör också att det går lättare i uppförsbackar. Det kan man också träna.

Jag är - proportionerligt sett - väldigt stark i mina ben. Jag märker att det gör stor skillnad när det gäller att trampa upp för väldigt branta backar när jag jämför mig med cyklister som är fö är på samma nivå som mig själv. Det gör mig inte snabbare ka

Glöm inte bort att träna hamstringsmuskeln och gluteus maximus också.

///tomasp

Naturligtvis spelar benstyrkan in när du tar dig uppför en brant backe. Men framförallt måste du våga att lida en hel del. Vill du cykla snabbare uppför en backe så gör det ont. Ingen tycker att det är skönt och komfortabelt att cykla uppför en backe i hö

Jag har funderat på det där ang att ta backar fort, hur mycket man tjänar på det låt säga på ett snitt över 5 mil, kontra att spurten uppför backen gör att man flåsar ihjäl sig första biten på platten sen istf att komma upp på platten ganska pigg fortfara

Knepet att få ett högt rullsnitt på en tur, är ju inte att ta ut sig i backarna, utan ta det lugnt uppför och spara krafter, men sen utnyttja nedförsbacken. Alltså det är inte hög och jämn fart som ger högt rullsnitt, utan jämn intensitet.

Hastigheten uppför beror i 1a hand inte på benstyrkan hos cyklisten,
utan snarare på vilken effekt cyklisten kan utveckla i förhållande till sin vikt.

Dvs W/kg

Det finns mkt om detta på nätet: GOOGLA!

================================================