Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBenstyrka
You need to log in to create posts and topics.

Bruse - Så har jag också tänkt, men blir ibland stressad av andra cyklister som vrålkör uppför (och som sen måste vila ovanför backen...). Det är klart, kör man backintervaller så gör man väl så, jag tänker mer på en vanlig tur.

Så gör man inte om man vill få med alla hem. Så gör man om han vill hänga av folk, typ vid tävlingar. En av de grundläggande kunskaperna i gruppcykling.

Det fiiffiga med cykling oavsett vilken intensitet man kör i sin grupp, på sin vanliga tur, är att den kan innehålla allt på en gång. Naturligtvis skall det ske med utgång från cyklisternas kapacitet i gruppen. Även en nybörjare har behov att få en rikti

Det är då man på träningarna lägger in sträckor med fri fart, eller jaktstart. Då får alla köra på sitt eget max oberoende av andra. Och de snabba och starka har chansen att bli trötta. De blir lite snällare sen.

Hur man kör i uppförsbackar beror på om man kör själv eller tillsammans med andra.

I grupp tar man det normalt lugnt, i en grupp finns det alltid någon som annars blir efter (ofta tunga cyklister) som man gärna vill ha med efter krönet.

Kör man ensam (t

Tycker att min benstyrka har ökat i och med att jag vintercyklat med en tung cykel. Så att träna med tung cykel i backe är nog ingen dum ide. Sedan har jag kompletterat med att träna ben på gym som jag tror gett viss effekt. Att gå ner i vikt gör det alla

Håkan: Jag är bekant med begreppet W.
Kruxet är att för att avge mer W måste man antingen trampar "hådare" eller "snabbare".
Problemet för mig är att i vissa backar går så tungt att det känns
som om muskelstyrkan begränsar mer än konditionen.

Jag föreslår att du på egen hand letar rätt på lagom branta backar och sen kör backintervaller (tungt motstånd, låg trampintensitet/kadens) ett antal gånger. Kör så någon/några ggr i veckan så kommer du bli starkare. Spurter i backe är också stärkande men

Blandat med benstyrka har du också förmågan att tåla mjölksyra - det är ofta(-st) anledningen till att man har lägre maxpuls i cykel än i löpning, mjölksyre-tåligheten begränsar mer än hjärtat.
Det är också anledningen att man ska träna mycket backe (och

Bruse: Det där du skrev om rullsnitt, är det bara din åsikt eller är det så? Tycker luftmotståndet borde ställa till det när man ska ta igen det man förlorat uppför. Själv är jag dock nybörjare , men för mig personligen passar det bättre att dra på extra