Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBenstyrka
You need to log in to create posts and topics.

P. - Tänkte på den officiella Vänernrunt. Var 55 mil på tre dagar när jag cyklade den för ett antal år sedan. 21+21+13.

Personligt drar jag trivselgränsen vid ca 20 mil etapper. 45 mils rundor överlåter jag gärna till andra (H)

Jag förstod det och jag har tänk många gånger att jag borde köra den. Men än så länge har jag bara stått i depå och serverat kaffe typ. Tre dagar är minst en dag för mycket.
Men å andra sidan blir det ju tre trevliga cykeldagar och det kanske inte är helt

Christer: Apropo Watt, Puls och backar - är det någon skillnad
i hur ett visst antal Watt upplevs om du varierar kadens?

Ja det tycker jag, men det beror nog på relationen mellan muskelstyrka, mjölksyretolerans och syreupptagningsförmåga - dvs väldigt individuellt.

Christer: Tänkte inte på den biten, men är verkligen helt jämn effekt snabbaste sättet att ta sig fram? Någon som vet hur eliten i tempo och triathlon gör?

"är verkligen helt jämn effekt snabbaste sättet att ta sig fram? "

Nej det är det inte. Helt galet att försöka trampa i en utförslöpa i tex 70-80Km/h om du frågar mig. Och där är effekten 0 i input. I alla fal jag har det då.

Men en jämn effekt/puls i

Det har du nog en poäng för P!
Givetvis beroende på utväxling men det kan inte vara meningen att "trampa luft"

Hittade diagram för IM cyklister, de kör ganska konstant verkar det som.
https://www.2peak.com/tools/hawaii3.php

För att få en så snabb TT-tid som möjligt gäller det att anpassa effekten efter banprofilen. Sätta en uppskattad målwatt och vad det kan innebära för snittfart. När det går långsammare än snittfarten lägger man sig över måleffekten och när det går snabbar

Det låter ju rimligt. Men hur mycket och hur länge över ens tänkta medeleffekt
man kan ligga måste vara knepigare att avgöra?

Bra Markus, nu behövde jag inte svara på detta... =0)