Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBillig karbon eller dyr alu?
You need to log in to create posts and topics.

Strålande! Precis vad jag letade efter, tack så mycket!

Jag tänker själv köpa ny landsvägscykel till våren. Budgeten är upp till 20 000. Eftersom jag är en väldigt tung åkare (130 kilo...) är det hållbarheten som är den avgörande frågan. Finns här någon som vet vilken cykel som är bäst för supertungviktare?

Jag vet inte vilken som är bäst, så klart. Det är många andra som vet det 🙂

Jag tittar på Surly Crosscheck. Det finns en annan Daniel här på Funbeat som redan har köpt en. Om du bläddrar i lite äldre trådar här under "Cykel" så hittar du en tråd som he

Så den anses vara hållbar då? Skall titta, tack för tipset. Annars överväger jag att köpa cyclocross för att jag tror att den håller bättre. Har lite fått den bilden att köpmännen gärna utlovar stor hållbarhet för att få en affär till stånd.

OK, nu kollade jag - det är ju en cyclocross. Stål är säkert rätt material för ramen i mitt fall...men jag vill ha bättre komponenter är Tiagra, så det blir att skaffa enbart ram för min del också ifall det blir Surly.
Måste titta på komponentpriserna, vi

Vet inte om cyclecross håller bättre. Cross Check inspireras av Cyclecross, men jag har svårt att tänka mig att någon skulle använda ramen i en högnivå tävling.

Men att det finns något annat som håller bättre, kan jag nog svara "nej". Möljligen en militä

Stora C:
Om det är en lvg-cykel du letar efter skall du inte köpa en CX.

Och om de handlare du har varit hos inte har lvg-cyklar som passar dig i sortimentet skall du gå till en annan handlare.
Du skall köpa det du vill ha, inte det handlaren vill sälja

Stora C:

Du får väldigt mycket cykel för pengarna (och Ultegra istället för Tiagra komponenter) i cykeln Håkan länkade till.

Den passar inte mig, men den passar din beskrivning mycket bra.

Har för mig att cx presterar helt OK (också) på landsväg? Med min massa kommer jag ju ändå aldrig att bli en sprinter så hojen behöver inte nödvändigtvis vara utpräglad snabb (fast det är klart: Ju snabbare, desto bättre). Av samma orsak kan sittställning

Stora C:

Jag har ungefär samma önskemål. Jag vill kunna sitta någorlunda upprätt (ibland). Jag vill kunna ha stänkskärmar (dvs, plats för dem). Det är först nu jag ger mig. Jag var ute igår och det var lite skrämmande (för mycket is, isrännor, ont om pla