Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBillig karbon eller dyr alu?
You need to log in to create posts and topics.

Kan varmt rekommendera Red-Bull cykeln som nämns ovan. Valde den när jag köpte min första racer för några år sedan. Är själv 193 cm och vägde då 107 kg.
När jag beställde cykeln så diskuterade jag bla hjulen med dom och det slutade med att dom byggde 32-

Stora C:
Om du skall cykla på lvg så kommer helt klart en lvg-cykel funka bättre och ffa vara roligare att cykla på än en CX

Att få till en mer upprätt sittställning är inte så svårt, enklast är att vända på styrtappen.
Ett märke, som precis som RedBull,

Flikar in med att jag är iaf en skitnöjd Cicli B ägare.
Har en Crook med 105 black.
BILD:http://i50.tinypic.com/23wv21x.jpg

Du besitter stor sakkunskap, Håkan, tack för att du delar med dig av den. Såväl Radon som Red Bull är mycket intressanta förslag.
En orsak till att jag övervägt cx är också att jag (tror att jag )har hållbara hjul till en sådan. Har skaffat ett extra hjul

Stora C:
Det kan vara svårt att få åtminstone 29"-bakhjulet att passa på en CX, de 29"-hjul jag känner till har MTB-nav. MTBbaknav har 135mm bredd medan racernav är på 130mm.
Det finns iofs undantag, men de är inte så vanliga.
En hel del 29"-hjul är dessu

Måste kolla bredden. Skivbromsar är inget problem- om jag låter bygga cykeln utgående från en ram, är det ju en smal sak att sätta dit skivbromsar istället för vanliga- om det är en cx, alltså.
Men som bäst bollar jag som ni märker med en hel del alternat

Just att eftermontera skivbromsar på en racerram?
Var får man tag i färdiga fästen?
Nav/hjul att rekommendera?
Jag sökte för ett tag sedan men hittade aldrig.

Som Manne skriver:
Ramen måste ha fästen för skivbromsar även framgaffeln behöver ha det.
Eftersom det enl UCI inte är tillåtet att tävla vare sig i CX eller lvg på cyklar med skivbromsar är det fortfarande ovanligt med skivbromsfästen på CXar och de är o

Jag avser cx- de har ofta ramar där man kan fästa skivbromar. På racer är det väl sällsynt.

Åtminstone Cicli B samt flera andra har skivbromsar- då måste det väl gå att få köpa enbart ramen (har sett anbud på Cicli B).