Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBillig karbon eller dyr alu?
You need to log in to create posts and topics.

Med 50/36 så lär skillnaden vara den samma som med 53/39.

Har man 10 olika drev på bakkassetten finns ingen anledning att ha en trippel.

På stenåldern så hade man 5,6,7,8 delat, då fanns det en anledning att ha en trippel för att kunna hitta en vettig växel...

10 olika drev där bak, när det största är 28, hjälper ingenting. Det är klart att det blir tättare mellan dreven, men när det kommer en lång seg backe och man har några kilo packning, är 36 fram och 28 bak pest. Då vill man ha den tredje fram, helt klart.

Jag har ett 32-bakdrev liggande.

Sätt på en MTB kassett (32) bak och ha 34 fram, så borde det gå. Går inte det får du väl leda upp cykeln ...

Har du klena ben så behöver du inte 53 fram, utan klarar dig utmärkt med 34-50.

Aha ... jag tittade på Cyclecomponents under "Landsväg/cross". Det är lite dumt att man måste titta på flera flik hos CC. Jag glömde titta under MTB.

32/34 bak räcker gott.

Edit: Nu har jag tittat under MTB för 10-delade kassetter. Visst, det finns en S

Jag gav inte mer 800 för 12-26 + 14-32 kassetter i titan, fritt byggbara.

Ja, jag kollade Campagnolo på CC också, men när jag såg att leverantören (dvs, inte CC utan leverantören) bara hade en Super Record på lager, så gick upp en varningsflagga.

Min gamla, nu uppfräschade, cykel hade Campagnolo rakt igenom Men när det var dag

Till Håkan C

Har du ändrat uppfattning. Du skrev så här i Vätternrundans diskforum 2006.
" Men till Compact-vevpartier (sådana med tex 50/34-drev) finns det drev med både 52, 53, 42 och 39 tänder.
Du får alltså en mer flexibel lösning med Compact-vevpart

Fp. David P ¤ skrev:
> Med 50/36 så lär skillnaden vara den samma som med 53/39.

Jag hoppas du skämtar?

Peter B undrade:
> Har du ändrat uppfattning.

Gissa.

Den vanligaste utväxlingen med Compact är 50/34 och 12-25
Vill man hålla en knä och benvän