Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBli snabbare!!!
You need to log in to create posts and topics.

Vill ha seriösa råd/tips på att bli snabbare. Just nu så ligger jag runt 20 min på 5 km och 42 min på 10 km +/- några sekunder. Har börjat lite lätt med intervaller nu på löpband vintertid. Samt ett långpass en gång i veckan och ett distanspass. Utöver d

Intervall!

Spring mer. Nu har du ca två löppass/v vilket är för lite. Se till att komma upp i fyra pass/v och när du är stabil på den nivån så börjar du köra fem pass i veckan. Ett pass i veckan kan vara av mer högintensiv karaktär (intervall eller snabbdistans) där

Intervall har jag så smått börjat med nu. Har dock lite dålig koll på vilken hastighet eller hur länge jag ska springa? tänkte köra intervaller en gång i veckan om det räcker? jag tänkte mig alltså följande upplägg varje vecka ett intervallpass, ett lån

Tre pass får jag det till. Säger som Lars. Spring mer.

Fortsätt gärna med Kettelbell andwhateveryouwant men räkna inte in dessa pass i träningen för att bli en snabbare löpare.

42 min på milen är inte dåligt. Men om du vill bli snabbare behöver du minst 4 löppass i veckan. Ett av dem bör vara intervaller eller seriös fartlek. Snabbhetsträning på löpband är effektivt. Jag har hålit på med det ett år och sänkt mitt PB på milen frå

Visst jag håller med om att det är 3 löppass. Har inte sagt annat : ) dom andra 2 passen gällde KB. Och dom är tänkta för att ge lite styrka. Men får väl lägga till ett löppas till i veckan kanske? vissa skulle kanske mena att det blir för mycket löpnin

Ska du ner på ännu bättre tider är det kanske läge att komma underfund med att du inte ens nu springer som en glad amatör tidsmässigt 🙂

Jag gillar matte: mängden "intervall" bör ligga kring 10% av total sträcka / vecka. 60k/vecka -> 6k i intervallfart. T.ex. 6x1000m med 60-90s vila.

Hur fort? Du skall springa så fort/långsamt att du inte tappar fart mot slutet. Springer du första på 3:5

Jag gör milen på under 40 min på tävling. Träningsfart 5-6 min / km. I 2010 har jag kört 100 löppass hittills där snittiden för passen är 57 minuter (springer alltså 2-3 pass i veckan). Tränar idag ca 400 h per år.

Jag har inte kört intervaller, men tror